Categorieën
Leefstijl Ontspannen Veranderen Vitaliteit

Nieuw jaar, nieuwe start

Wow het is alweer 2020! Er is niet alleen een heel jaar voorbij, maar ook een heel decennia wat we achter ons laten. Zeg jij eigenlijk “twintig-twintig” of tweeduizendtwintig”? Ik gok dat we de Amerikaanse variant van twintig-twintig gaan overnemen, net zoals we dat voor 2000 deden 😉

Een nieuwe start van het nieuwe jaar staat vaak ook in het teken van de goede voornemens. Vorig jaar schreef ik al hoe je ze wél kunt volhouden, maar ervaring leert dat het slagingspercentage extreem laag is (niet meer dan 10% van de goede voornemens houden stand) en tegen de tijd dat het februari is zijn de meesten hun goede voornemens al vergeten. Hoe dit zit kun je hier teruglezen.

Toch jammer aangezien de intentie die je met je goede voornemen wel een belangrijk signaal is dat je iets wilt veranderen. De vraag is dan vooral: “Hoe graag wil je dit veranderen en ben je bereid om er de nodige moeite voor te doen?”

En daar zit meteen de crux. Vaak willen we het namelijk niet graag genoeg en is het goede voornemen niet meer dan een wassen neus. Ben je klaar om jezelf (en je omgeving) niet langer voor de gek te houden? Dan heb ik nog een paar tips voor je.

Focus op je waarom

Vaak richten we ons het WAT (afvallen) en de HOE (gezonder eten/meer sporten), maar de WAAROM vergeten we. En juist die is zo belangrijk in het volhouden. Want waarom heb je eigenlijk je goede voornemen? Is het voor jezelf of doe je het omdat anderen dit van je verwachten? En hoe concreet heb je je goede voornemen gemaakt? In het artikel van vorig jaar schreef ik al dat je zo concreet mogelijk moet zijn: alleen afvallen is dat bijvoorbeeld niet, maar 5 kg afvallen in het eerste halfjaar bijvoorbeeld wel.

Toch ontbreekt hier een cruciaal element: waarom wil je 5 kg afvallen in het eerste deel van het nieuwe jaar? Is dit omdat je gaat trouwen en in je trouwjurk wilt passen? Of is dit omdat je niet meer in je kleding past en weigert om nieuwe kleding in een maat groter te kopen? Is het vanwege je gezondheid en wat wil je dan bereiken?

Hoe helderder je jouw WAAROM hebt, hoe groter de kans van slagen. Schrijf het op een post-it en plak het ergens waar je het goed kan zien of op een plek waar je makkelijk in de verleiding komt zoals bijvoorbeeld de koelkast of een keukenkastje. Plak het op je spiegel zodat je het in de ochtend en avond ziet of sla het op als screensaver op je telefoon.

Zorg voor de juiste mindset

Mindset is misschien een beetje een modewoord, maar het is wel een krachtig middel om jouw goede voornemen vol te houden. De kracht van onze mind is namelijk enorm. Niet voor niets dat visualisatie een veel gebruikt middel is bij topsporters of succesvolle zakenmensen om hun doelen te bereiken.

Net zo belangrijk is het moment dat je er klaar voor bent. Van de één op de andere dag besluiten om iets totaal anders te gaan doen dan je gewend bent kan soms werken, maar meestal niet. Zeker niet als de “pijn” niet groot genoeg is. We maken beslissingen op basis van “pijn” (we zitten in een situatie die zo vervelend is dat we dit niet langer willen) of “geluk” (iets is zo’n mooi vooruitzicht dat we hier graag voor willen veranderen).

Als geen van beiden van toepassing is, maar je wilt wel wat veranderen dan is het zinvol om met je mindset aan de gang te gaan en je letterlijk voor te bereiden op de verandering. Stel je voor hoe het zou zijn als je niks verandert, maar ook hoe het zou zijn als je wél wat verandert. Geef jezelf tijd om aan het idee te wennen, onderzoek te doen en je helemaal ok te voelen met jouw nieuwe goede voornemen.

Start dus niet op 1 januari omdat het hoort of omdat het een “mooi moment” is, maar start op een moment dat je er ook écht klaar voor bent.

Geef niet meteen op

Veranderen is een kwestie van vallen en opstaan. Vaak gaat het een tijdje goed, maar om wat voor reden dan ook gaat het even wat minder. Dat is ok en hoort bij het hele proces. We zijn allemaal mensen en komen allemaal wel eens in een situatie dat we niet zo sterk zijn als we zouden willen. Ga niet bij de pakken neerzitten, maar pak de draad weer op. Het is namelijk geen alles of niks en het feit dat je een keer een zwak moment hebt gehad wil niet zeggen dat alles nu verloren is.

Ga weer even terug naar je WAAROM en werk aan je mindset. Geef jezelf ruimte om weer te herpakken, maar wacht ook weer niet te lang. Je bent namelijk snel weer gewend aan de oude situatie. Wees als het nodig is streng voor jezelf en bepaal een moment waarop je weer start waar je gebleven was. Je zult zien dat je snel weer op het niveau zit van voor de terugval en dat je je ook meteen weer een stuk beter voelt.

Vind je het lastig om dit allemaal alleen te doen? Dat snap ik! Daarom is het vaak heel zinvol (en een stuk leuker) om iemand te betrekken bij jouw veranderproces. Kies voor iemand die echt begrijpt wat je wilt bereiken en je hierin steunt wanneer jij dit nodig hebt. Is er niemand in je directe omgeving? Ga dan op zoek naar iemand anders, misschien een coach of een club die hetzelfde doel voor ogen heeft als jijzelf. Het is bewezen dat je een veel grotere kans van slagen hebt als je anderen betrekt bij jouw doel dan wanneer je het helemaal voor jezelf houdt.

In ieder geval wens ik je heel veel succes met jouw goede voornemen. Ik hoop echt dat deze tips je helpen om het vol te houden en je het succes behaald wat je voor ogen hebt. En onthoud dat 1 januari ook maar gewoon een datum is net als iedere andere dag in het jaar 😉

Gelukkig nieuwjaar!