Categorieën
Leefstijl Vitaliteit Voeding

Hoe ook ik soms de mist in ga…

Weet jij welke invloed voeding heeft op je lichaam, concentratie en gemoed? Na jarenlang ervaren, testen en de mist in gaan weet ik inmiddels vrij goed wat ik wel en niet goed verdraag qua voeding en wat het effect ervan is wanneer ik dit los laat. Afgelopen vrijdag was er op de school van mijn zoontje een studiedag en toen heb ik, sinds lange tijd weer ervaren wat voeding met me doet.

Samen met een vriendin en haar zoon zijn we een dagje op pad geweest. We hebben er met de jongens echt een feestje van gemaakt en het was dan ook een hele leuke dag, maar ik werd ook weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt van het effect van voeding op mijn vitaliteit.

Hoe het allemaal begon
Rond half elf waren we in een indoor speelhal waar we begonnen met koffie en gebak. We hadden thuis gewoon ontbeten zoals we altijd doen en ook ’s avonds aten we gewoon thuis dus overdag heb ik gezond eten even los gelaten. Het draait tenslotte om balans. Tijdens de lunch wilden de jongens een patatje en wij kozen voor een broodje. Ik eet niet dagelijks brood en als ik brood eet is dit meestal volkoren, meergranen of speltbrood, maar dat hadden ze niet. Het werd een wit pistoletje met warme beenham en honingmosterdsaus.

Tegen de tijd dat we een uurtje later naar de bios gingen voelde ik me al niet helemaal lekker. Misschien herken je het wel, een opkomende typische hoofdpijn. Beetje duf of moe en moeite met concentreren. Ondanks dat we in hoeveelheid best een en ander hadden gegeten voelde ik me toch niet echt verzadigd en was eigenlijk constant op zoek naar wat ik nog meer kon eten. Dit zijn de momenten waarop je snel geneigd bent om te gaan snaaien, maar in wezen vraagt je lichaam gewoon om voeding dat echt voed in plaats van alleen maar vult.

Bij de bios hoort natuurlijk ook popcorn en wat drinken (appelsap voor Noah en cola voor mij). Nou dat was wel een beetje de druppel want halverwege de film kakte ik helemaal in en moest mijn best doen om niet in te dutten (en nee het lag niet aan de film want die was best grappig). Na de film, zo tegen een uur of vier was ik nog steeds moe en suf, had ik een wattenhoofd en zeer weinig energie. Ook kreeg ik hoofdpijn en ik bleef dat gevoel maar houden dat ik trek had en meer wilde eten. Mijn buik was opgezet en het voelde alsof er een blok op mijn maag lag. Al met al voelde ik me dus alles behalve fit.

Herken jij dit ook?
Dit klinkt misschien allemaal wat extreem, maar de reactie bij mij is zo duidelijk omdat ik inmiddels weet hoe ik me voel als ik wel de juiste voeding eet en dus ook sneller de signalen oppik wanneer het niet goed gaat omdat ik ze niet meer gewend ben. Net als bij alles ga je namelijk ook wennen aan het gevoel van moeheid, lusteloosheid, weinig energie en slecht kunnen concentreren. Dit heb ik zelf ook jaren gehad en heb het lang niet kunnen plaatsen en ik merk om mij heen dat velen dit als normaal beschouwen of dit aan hun drukke leven weiden. Uit ervaring weet ik echter dat dit niet het geval is. Voeding hoort je juist energie te geven waardoor je dat drukke leven zo veel makkelijker aan kan. Ben je dit niet gewend dan is deze link erg moeilijk om te leggen.

In onze supermarkten kun je de gekste dingen kopen, maar het meeste (zo’n 80%) bestaat uit voeding met weinig voedingswaarde. Het vult je wel, maar voed je niet. Hierdoor krijgt je lichaam niet de energie die het nodig heeft om goed te kunnen functioneren met als gevolg allerlei lichamelijke ongemakken zoals o.a. hoofdpijn, je suf voelen, een constante behoefte aan meer voeding (snaaien), overgewicht, lovehandles, slecht slapen en zelfs diabetes of erger.

Dit kun je doen om het te veranderen
Heb je vaak last van de bekende afterdinner- of vieruurdip, hoofdpijn, concentratieproblemen, sufheid, slaapproblemen, een wattenhoofd, lovehandles of willen die laatste paar kilo’s er maar niet af en heb je geregeld lekkere trek? Grote kans dat je lijf en hersenen schreeuwen om de juiste voeding, maar het niet krijgen. De makkelijkste manier voor meer energie is namelijk suiker. Dit wordt het snelst opgenomen en omgezet in directe energie, maar de geraffineerde suikers die we dan eten zorgen er juist voor dat ons hele systeem in de war raakt.

Hoe kun je dit voorkomen en ervoor zorgen dat je energieniveau de hele dag op pijl is? Dit is helemaal niet zo ingewikkeld. Door te kiezen voor onbewerkte en verse producten volkoren producten, groente en fruit in combinatie met eiwitten (nootjes, ei, vlees/vis, bonen en erwten, kaas, yoghurt/kwark etc) en voldoende goede vetten zoals olijfolie, avocado, noten/zaden, boter etc zorg je ervoor dat je lichaam goed gevoed is, je bloedsuikerspiegel mooi stabiel blijft en je voldoende energie hebt.