De beste tips om stress te verlagen

Steeds vaker wordt stress als iets negatiefs gezien, maar stress is juist heel nuttig. Het zorgt er namelijk voor dat we in beweging komen. Stress betekend niet meer dan spanning en we hebben een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Zo kennen we allemaal de gezonde spanning voor een examen, een sollicitatiegesprek of een spannende eerste date, maar ook andere alledaagse situaties brengen gezonde spanning met zich mee. Denk maar aan een auto die onverwacht de hoek om komt, een donker steegje waar je ’s avonds doorheen moet, of je kind die ergens op een randje aan het balanceren is. Het is wel heel fijn dat we in deze situaties in de alert fase gaan zodat we ook direct in actie kunnen komen wanneer het nodig is.

Tijdens deze situaties komt er adrenaline vrij en komen we in de vecht of vlucht modus, een opperste staat van paraatheid. Door de adrenaline vinden er razendsnel een heel aantal biologische processen plaats waaronder;

  • je hart gaat sneller kloppen
  • het bloed wordt van alle minder belangrijke functies (zoals je spijsvertering en libido) naar de belangrijke delen geleid (zoals je hart, spieren en hersenen)
  • je bloeddruk stijgt
  • je ademhaling versnelt en je longblaasjes vergroten
  • je spieren spannen zich aan

Normaal gesproken zakt deze spanning weg nadat de spannende situatie voorbij is. Je lichaam kan weer herstellen en komt weer in een ontspannen staat terug.

Vandaag de dag staan we echter steeds vaker en steeds langer onder deze spanning. Denk aan deadlines op het werk, haasten om van werk naar huis te komen om vervolgens daar de boel te “managen”, veel van jezelf moeten, files, ziek kind/partner/familielid, geldzorgen, maar ook technologie. Er is steeds minder scheiding tussen werk en privé, maar ook de continue berichtjes, appjes en meldingen die we krijgen veroorzaken stress.

Hierdoor is er ook weinig tot geen ruimte voor herstel en blijft je lijf dus altijd in een opperste staat van paraatheid. Duurt de stress lang of is deze hevig vanwege een ingrijpende gebeurtenis, dan duurt het herstel ook langer, echter we nemen zelden voldoende tijd om goed te herstellen en daardoor is er sprake van ongezonde stress.

Op het moment dat je vitaliteit niet voldoende op pijl is, zul je meer en sneller gebukt gaan onder deze negatieve stress. Het draait er namelijk om dat je in balans bent en dat datgene wat je kunt handelen in balans is met datgene wat daadwerkelijk van je gevraagd wordt. Wordt er meer van je gevraagd dan dat je aankunt ontstaat er een disbalans en ben je minder bestand tegen stress.

Hoe je met de zaken die op je pad komen omgaat is (groten) deels bepaald door je karakter en wat je van huis uit hebt meegekregen, maar er zijn manieren om dit te veranderen en je vitaliteit te vergroten waardoor je minder vatbaar bent voor negatieve stress. Hierbij deel ik je de 5 belangrijkste lessen die ik inmiddels “the hard way” geleerd heb, maar die ik nog altijd heel succesvol toepas.

1. Zet jezelf op nummer 1
Door constant in staat van dienst van anderen te zijn, cijfer je jezelf weg en kom je niet toe aan de rust die je zo hard nodig hebt. Je bent steeds minder in contact met je eigen behoeftes en je blijft maar doorgaan tot je een keer letterlijk instort. Plof je ’s avonds op de bank om vervolgens een halfuur later in slaap te vallen, sta je moe op ondanks een goede nachtrust, heb je weinig energie om de leuke dingen in je leven te doen? Grote kans dat je al te lange tijd onder te veel negatieve stress staat. Als je zo blijft doorgaan is de kans groot dat je in een burn-out terecht komt. Neem dus nu actie en plan geregeld een moment voor je zelf in.

2. Kom in beweging
Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar juist op een ontspannen manier bewegen of een activiteit doen die goed bij je past en waar je plezier aan beleeft, zorgt ervoor dat je kunt ontspannen. Soms kan dit een avondje Netflix zijn, maar realiseer je dat dit eigenlijk een schijnontspanning is. Veel beter is om bijvoorbeeld een wandeling te gaan maken, muziek te maken, dansen, schilderen, tuinieren, kleuren, matig intensief sporten (alleen als je het echt leuk vind), de sauna of dagje weg met een vriendin. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, als je er maar plezier aan beleeft en dat je het doet omdat JIJ dit ook echt wilt.

3. Verveel je
We vervelen ons steeds minder en dat is wat mij betreft een slechte ontwikkeling. Door je te vervelen kom je namelijk veel beter in contact met jezelf, je gevoelens, behoeftes, gedachtes en lichamelijk welzijn. Ga maar eens rustig ergens zitten en voel wat er gebeurd. Voel je je ongemakkelijk? Ben je onrustig/nerveus? Hoe zit het met je ademhaling? Is deze snel en oppervlakkig of juist rustig? Waar dwalen je gedachtes naar af? Is het een grote chaos in je hoofd en schieten je to-do lijstjes door je hoofd of kun je je voorstellen dat je ergens op een eiland in een hangmat ligt? Hoe zijn je gevoelens? Ben je boos, geïrriteerd of misschien wel verdrietig? Voel je je rustig en kalm of juist niet? Laat het allemaal maar gebeuren en ervaar wat het met je doet.

Als je dit niet gewend bent is het misschien lastig maar na verloop van tijd zul je zien dat juist op deze momenten je creativiteit hoogtij viert en je je gedachtes beter kunt ordenen waardoor je uiteindelijk rustiger wordt. Voelt het erg oncomfortabel? Doe dan iets waarmee je weinig wordt afgeleid zoals rustig wandelen in je eentje, strijken, matig intensief sporten (zonder muziek), tuinieren etc. Probeer tijdens dien activiteit contact te maken met je lijf en gedachtes zoals hierboven aangegeven en kom op deze manier tot ontspanning. Mijn beste ideeën doe ik op tijdens het strijken of in de sauna ;).

4. Iets minder is ook goed genoeg
Neem genoegen met iets minder, 80% is vaak ook al ruim voldoende. In het verleden wilde ik ook altijd aan iedereens verwachtingen voldoen en alle ballen in de lucht houden, maar oh wat werd ik daar onrustig, ongelukkig en ongezond van. Continu bezig zijn zorgde ervoor dat ik inderdaad ’s avonds uitgeteld op de bank plofte en nergens energie voor had behalve de “noodzakelijk” dingen zoals werken, huishouden, koken etc. Gelukkige realiseerde ik me dat ik zelf die lat zo hoog legde want is het echt noodzakelijk om iedere dag te stofzuigen? Moet je echt naar ieder event, feestje en borrel? Moet je echt alles zelf doen of kun je dingen ook aan een ander overlaten? Laat het los, het leven gaat gewoon door, ook als er kruimels op de bank liggen, de was een paar dagen blijft liggen of je niet bij ieder feestje bent geweest.

5. Is iets belangrijk of urgent
We verwarren importantie nog wel eens met urgentie en daar word je heel druk van. Moet iets écht NU gebeuren of kan het ook even wachten? Je kunt activiteiten in 4 categorieën indelen:

  1. Iets is urgent en belangrijk (meteen doen!)
  2. Iets is niet urgent, maar wel belangrijk (plannen wanneer dit gedaan moet zijn)
  3. Iets is urgent, maar niet belangrijk (lukt het je niet zelf? Schakel dan hulp in en laat iemand anders het doen die wel tijd heeft)
  4. Niet urgent en ook niet belangrijk (uitstellen of gewoon niet doen)

Met name met de 3e categorie kan veel van je tijd onnodig verloren gaan waardoor je gehaast bent en achter de feiten aan blijft lopen. Denk hierbij aan constant je social media checken, je laten afleiden door telefoontjes of onverwachts bezoek, half afgemaakte taken etc. Dit heeft vooral ook met focus te maken. Richt je op de 1e en 2e categorie, plan je activiteiten, wees hierin consequent en gefocust. Uiteindelijk geeft dit veel meer rust en overzicht en dus minder stress.

Om goed met stress om te kunnen gaan en hier geen voortdurende negatieve stress van te maken is het dus van belang om voldoende rustmomenten in te bouwen, keuzes te maken en je algehele vitaliteit vergroten. Als je deze tips toepast zul je merken dat je lekkerder in je vel gaat zitten, meer energie hebt en vooral minder stress.

About the author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.