fbpx

Mijn 5 beste tips voor een stressvrij leven

Hoewel stress op zich nodig is om goed te kunnen functioneren, is het niet fijn om zó gestresst te zijn dat het je beheerst, overweldigd of volledige beheerst. Dit kan namelijk een heel skala aan hormoongerelateerde klachten veroorzaken zoals vermoeidheid, het ontbreken van je libido, onregelmatige menstruaties, gewichtsproblemen, migraine of vruchtbaarheidsproblemen.

Vrouw doelen

Als je last hebt van stress dan is de kans groot dat je jezelf op de been houdt met één (of meer) van deze verleidelijke oplossingen: suiker, koffie of alcohol. En hoewel het effect op de korte termijn je misschien wat verder helpt, zorgt het er op langere termijn juist voor dat je hormonen steeds meer uit balans raken en jij dus meer en meer klachten ervaart.

Het belangrijkste voor een gezonde hormoonbalans

Deze vier boeven (stress, suiker, koffie en alcohol) zorgen er alle vier voor dat je bloedsuikerspiegel als een malle gaat schommelen en juist een stabiele bloedsuikerspiegel is van essentieel belang voor je hormoonhuishouding en dus je gezondheid. Ze beroven je als het ware van al het goede (vandaar dat het boeven zijn 😉)

Je komt in een achtbaan van hoge pieken en diepe dalen terecht waardoor je bijnieren (een belangrijk orgaan als het gaat om hormoonafgifte) in de hoogste versnelling worden gezet. Dit houden ze even wel vol, maar op de lange termijn raken ze volledige uitgeput en dit wordt ook wel bijnieruitputting genoemd. Het gevolg? Jij bent ook compleet uitgeput en we spreken dan ook wel van een burn-out. Geen pretje dus!

En alsof dat nog niet genoeg was, zorgen deze vier boeven er ook nog eens voor dat je lever het zwaar te verduren krijgt waardoor haar belangrijkste taak (ontgifting) een stuk moeilijker wordt of niet voldoende kan worden uitgevoerd. Ook dit heeft een directe invloed op je hormoonbalans, met name omdat deze ontgifting nodig is om de balans tussen oestrogeen en progesteron te behouden.

Uitgeput en overweldigd

Als je, net als ik, de 35 bent gepasseerd en je uiterste best doet om zowel je carierre, gezin, je relatie, sociale leven en al het andere wat je bezighoudt, goed te regelen dan kan het zomaar zijn dat dit verhoogde stressniveau ervoor zorgt dat je je uitgeput en overweldigd voelt.

En ik begrijp het maar als te goed. Het stopt nooit hè? Misschien ervaar je nu wel extra stress vanwege de huidige tijd van Corona en weet je even helemaal niet meer waar je het zoeken moet…
Je beklimt de ene berg om er aan de top achter te komen dat er nog één is. En nog één. Je blijft maar geven. Aan je partner, je kinderen, je manager, je vrienden of familie.

Iedere keer dat je je Facebook of Instagram opent kom je wel weer een artikel of advertentie tegen met lifehacks en trucs hoe je je dit allemaal zou moeten aanpakken zodat je je energie, tijd en rust weer terug krijgt. Misschien heb je er inmiddels ook al wel een aantal geprobeerd en werkt het zelfs, voor even dan. Toch lukt het niet om blijven die kilo’s kwijt te raken, blijf je regelmatig vermoeid of komt er niks uit je handen, ervaar je (een toename van) PMS of menstruatieklachten en zit je nog steeds niet lekker in je vel.

Dus, wat moet je dan? Accepteren dat dit het is? Nee absoluut niet! Het hoeft namelijk niet zo te zijn. Allereerst wil ik je meegeven dat je moet proberen om dit vanuit je hoofd op te lossen. Bijna alles wat we vandaag de dag doen komt vanuit het denken en handelen met en volgens ons hoofd, onze gedachtes in plaats van voelen hoe het lichamelijk met ons gaat. Dit is de weg naar Burn-out city en daar wil je niet heen!

Ja, we worden wijsgemaakt dat het enige dat helpt in een druk leven is het strikt volgen van to-do lijstjes, planningen, schema’s, extra vroeg op staan (want dan krijg je zo lekker veel gedaan) en stug volhouden. Ik zal je wat vertellen, dat komt allemaal voort uit de maatschappij die vooral gestuurd wordt vanuit de mannelijke energie van doorgaan, denken, doen, actie, geven en competitie.

Leven vanuit je vrouwelijke energie

Wat je juist wilt in deze hectische tijd is meer leven vanuit je vrouwelijke energie. Alleen zo kom je in contact met je intuïtie, creativiteit en ben je in staat om te verbinden en te onthaasten. Dit geldt overigens niet alleen voor vrouwen, maar ook mannen zouden er goed aan doen om deze vrouwelijke energie wat meer te gebruiken. We hebben namelijk ALLEMAAL de beschikking over beide energieën, zie het als Yin en Yang. Beide zijn nodig voor balans. Zonder mannelijke energie zouden we bijvoorbeeld niet vooruitkomen of doelen behalen.

Door meer af te stemmen op je vrouwelijke energie breng je als vanzelf je hormonen meer in balans én wordt je juist productiever, creatiever en krachtiger, zowel thuis als op je werk. En het mooie is dat deze energie al gewoon aanwezig is in jou en tijdens je cyclus! Je hoeft het alleen maar de ruimte te geven om er te mogen zijn

Hoe voorkom je dan stress?

Vaak zijn de lifehacks en tips waar ik het net over had vooral gericht op structuur aanbrengen en termen als focus, plannen en het gewoon “doen” worden dan ook in overvloed gebruikt. Deze strategien komen allemaal voort vanuit die mannelijke energie.

Wat dan wel? Neem even pauze. Neem wat gas terug en ervaar wat er in en met je lichaam gebeurt. Neem even de tijd om te voelen in plaats van te denken. Maak tijd vrij voor plezier en in contact komen met je vrouwelijke energie. Doe iets dat je helpt om je weer te verbinden met je hart en je zal vanzelf merken dat alles een stuk lichter en makkelijker wordt.

Te spiriwiri?

Voelt dit wat oncomfortabel of denk je “Je bent niet goed wijs!” Heel goed! Dan zijn onderstaande tips zeker voor jou. Het is namelijk dé oplossing om weer tot rust te komen en je lichaam de kans te geven om te herstellen van alle stress die je waarschijnlijk al langere tijd ervaart.

Je bent zo beter in controle over je tijd en de manier waarop je deze tijd besteed (of waaraan). Het zorgt ervoor dat je dag geen aaneenschakeling van activiteiten wordt, maar juist een overzichtelijke structuur en kop en voet krijgt. Het klinkt misschien contraproductief, maar het kost tijd om tijd vrij te maken. Voor jezelf én je familie, vrienden en andere dingen in je leven die je belangrijk vindt. Doe je dit niet dan zal je, waarschijnlijk zo tussen je 35e en 40e wanneer hormonale klachten het sterkst aanwezig zijn, uiteindelijk opbranden.

Leven vanuit je vrouwelijke energie

Jouw unieke vrouwelijke ritme is een hele fijne klok om volgens te leven, maar dan moet je dus wel in contact staan met deze klok, je vrouwelijke energie en je eigen lichaam. Dat vraagt om op een andere manier je dag in te delen dan die je nu waarschijnlijk gewend bent en meer volgens de klok van mannelijke energie is ingedeeld. Je hebt geen lifehacks meer nodig, je hoeft alleen nog maar te leven volgens jouw unieke ritme.

We hebben inmiddels geleerd dat uitstelgedrag iets slechts is en dat je altijd maar productief moet zijn, maar ik denk juist dat het eraan ligt op welke manier je uitstelgedrag vertoont. Even NIET werken of bezig zijn is namelijk een belangrijk onderdeel van productiviteit. Kijk maar naar sporters. Voor hen is uitrusten, herstellen en ontspannen nét zo belangrijk als het sporten zelf. De boog kan namelijk niet altijd gespannen zijn.

Pauze nemen is dus geen tijdverspilling of gebrek aan productiviteit, mits je je pauze tijd op de juiste manier gebruikt. Doe je dit dan verhoog je hier je oxytocine mee waardoor je stress hormonen op een natuurlijke manier worden verlaagd. Ik ga je op weg helpen zodat jij je pauzemomenten ook echt kunt gebruiken om je stress hormonen effectief te verlagen.

Zo ga je stress tegen:

Je zult merken dat stress tegen gaan of weer herstellen na een stressvol moment helemaal niet zo ingewikkeld is, je moet er alleen wel even tijd voor vrijmaken of inderdaad je dag of de manier waarop je gewend bent om werkzaamheden te doen, iets aan te passen.

#1 Bewegen om te ontspannen

Beweeg! Klinkt misschien gek hè als ik het net juist over rust had…Toch is bewegen een heel krachtig middel om alles juist weer te laten stromen zodat je lichaam weer wordt voorzien van voldoende zuurstof. Ook activeer je hiermee je endorfines, andere gelukshormonen, waardoor je je weer energiek en gelukkig voelt. Kleine minibreaks zijn al voldoende. Bijvoorbeeld even wat dansen op je favoriete nummer of een wandeling in de frisse lucht. Wandelen in de natuur heeft een dubbel sterk effect op het verlagen van je stresshormonen. Niet in de gelegenheid om naar buiten te gaan? Maak dan in ieder geval een wandelingetje door het huis of kantoor, loop een paar keer de trap op en af of doe wat kniebuigingen. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit als je maar wat beweegt tussendoor. Je voelt je meteen een stuk energieker, lichter en vrolijker!

#2 Verbind met anderen

Ook, of misschien wel juist, in deze tijd is het van belang om in contact te komen met andere mensen en dan vooral de mensen van wie je houdt en waar je blij van wordt. Knuffel met je partner of je kinderen, spreek af met je vriendinnen (ook telefonisch of op afstand) of je familie. Praat met ze en vergeet dan ook vooral niet om de leuke en grappige verhalen met elkaar te delen. Lachen is namelijk ook een erg krachtig medicijn tegen stress.

#3 Maak van je werkplek een fijne plek om te zijn.

Ik vind het sowieso belangrijk om ervoor te zorgen dat je in een aangename omgeving verkeerd, of het nu thuis of op je werk is. Je omgeving heeft zo ontzettend veel invloed op je humeur en je gevoel. Steek een kaarsje aan, maak het gezellig met een leuk kleurtje op de muur, verse bloemen of wat kleurrijke kussens. Hang kunst aan de muur, zet een extra plant in je kantoor (ook goed voor de luchtkwaliteit) of zet foto’s van je dierbaren binnen oogbereik. Op deze manier heb je ook wat om naar te kijken of over te dagdromen als je even een minibreak neemt. Het maakt het een stuk makkelijker en aangenamer om zo even lekker niks te doen.

#4 Speel met jezelf

Orgasmes zijn het beste middel tegen stress. Vooral aandacht en tijd aan jezelf besteden met wat massageolie doet wonderen. Het zorgt er ook voor dat je meer in je lichaam komt en minder in je hoofd blijft hangen. Plan dus tijd in om op deze manier aandacht aan jezelf te besteden en te genieten. Ga eerst lekker in bad of onder de douche, zorg dat je in een prettige omgeving bent (bij voorkeur waar je niet gestoord wordt 😉 ) en geniet van en met jezelf.

#5 Lees positieve en inspirerende verhalen.

Vandaag de dag kun je jezelf helemaal onderdompelen in het nieuws en allerlei artikelen en posts die vooral gericht zijn op angst en ongenoegen. Dit heeft een zeer negatief effect op je emoties en dus ook op je stresshormonen. Een mooi verhaal lezen zorgt er juist voor dat je je even helemaal kunt inleven in dat verhaal waardoor je het creatieve deel van je brein activeert en jezelf blootstelt aan positieve beelden. Dit heeft als vanzelfsprekend een positief effect op je emoties en helpt daarmee je stresshormonen verlagen.

En onthoud dat je pas gezondere keuzes kunt maken als je weet en ervaart hoe jouw lichaam werkt. Ik hoop dat dit artikel je weer een stap dichterbij heeft gebracht en je kennis over jouw lichaam en de werking hiervan heeft vergroot.

Al het goede komt in drieen:

Ik hoor graag van jou! En ik zou het dan ook super leuk vinden als je me laat weten hoe deze 5 manieren om je stress te verlagen voor jou hebben gewerkt. Laat je het me weten? Dat kan door een reactie te plaatsen of volg me op instagram. Hier deel ik overigens ook heel regelmatig nieuwe inzichten en lessons learnt.  

Vertel eens…

Heb jij ook last van (overmatige) stress?

Wat is jouw favoriete manier om te ontspannen?

Iedereen die je kent heeft dezelfde hormonen, wil je hen ook helpen? Deel dan dit artikel op social media zodat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.

Meer hulp nodig?
Kun je wel wat meer hulp gebruiken of loop je vast? Ik heb een E-book geschreven waarin ik je meer uitleg over je cyclus, hoe je hier naar kunt leven én hoe je daardoor je hormonen weer in balans krijgt. Deze is helemaal gratis en kun je via onderstaande button downloaden.