fbpx

De 3 signalen van vruchtbaarheid die je lichaam afgeeft

In deze blog duiken we in op de drie belangrijkste vruchtbaarheidssignalen die je lichaam afgeeft, en hoe deze jou kunnen helpen om je kansen op een gezonde zwangerschap te vergroten. Dat is uiteraard heel belangrijk op het moment dat je een kinderwens hebt. Ik bespreek waarom het cruciaal is om deze signalen te begrijpen en hoe je door hun monitoring je vruchtbare periode beter kunt herkennen. Lees verder.

Blog cover-4

Signaal 1: Temperatuur

Het eerste vruchtbaarheidssignaal is je lichaamstemperatuur. Gedurende je menstruatiecyclus schommelt je basale lichaamstemperatuur namelijk onder invloed van je hormonen. Je temperatuur zegt dus veel over je hormonale gezondheid en daarmee je vruchtbaarheid.

Je schildklier is verantwoordelijk voor je metabolisme, je energie en temperatuur huishouding. Om dit goed te kunnen laten functioneren is het dus van belang dat je schildklier goed werkt. Een andere bepalende factor is je progesteron gehalte. Vlak voor de eisprong daalt je temperatuur iets om vervolgens na de eisprong te stijgen. Deze temperatuurstijging wordt veroorzaakt door de stijging van progesteron. Progesteron heeft een metabolisch verhogend effect, dat wil zeggen dat je temperatuur stijgt. Dit is nodig omdat de juiste temperatuur noodzakelijk is voor de bevruchting en instandhouding van de zwangerschap. Is je lichaamstemperatuur te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de bevruchting niet plaatsvindt of dat de zwangerschap niet in stand wordt gehouden.

Het bijhouden van deze subtiele veranderingen kan je helpen om je vruchtbare dagen te identificeren en te bepalen wanneer je het meest vruchtbaar bent. Waar moet je dan op letten? De temperatuurstijging bevestigt je ovulatie. Daarbij is het belangrijk dat je iedere dag je basale lichaamstemperatuur meet. Dit is je temperatuur direct na het wakker worden en nadat je minstens 5 uur achter elkaar hebt geslapen. Je meet je temperatuur dus voordat je uit bed gaat en in beweging bent want de beweging zorgt ervoor dat je temperatuur iets stijgt en dat kan een vals signaal afgeven. Een betrouwbare methode is om hiervoor een digitale thermometer te gebruiken en deze altijd op dezelfde manier te gebruiken. Je kunt ook kiezen voor een continu meter zoals de Tempdrop of Daysy. Deze beiden hebben ook een app waarin je je temperatuur bij kunt houden en monitoren. Het is namelijk belangrijk om niet alleen te meten, maar deze ook in een temperatuurchart neer te zetten. Zo kun je goed monitoren wanneer je ovulatie plaatsvindt, wat je vruchtbare dagen zijn, hoe lang je luteale fase is en dus of je temperatuur hoog genoeg is voor die bevruchting. Ideaal is het als je temperatuur in de folliculaire fase tussen de 36.1 en 36.5 graden en tijdens de luteale fase tussen de 36.5 en 37 graden.

Signaal 2: Cervixslijm

Cervixslijm, ook wel baarmoederhalsslijm genoemd, ondergaat veranderingen gedurende je cyclus en is het tweede vruchtbaarheidssignaal. Ook hiervoor zijn je hormonen verantwoordelijk. Na je menstruatie zal er geleidelijk aan meer cervixslijm ontstaan. In eerste instantie wat waterig, daarna kan het de consistentie van lotion aannemen, een wat dikkere, soms wittige afscheiding. Vlak voor je eisprong wordt het slijm helderder, glibberiger en elastischer met de consistentie van rauw eiwit. Dit is super vruchtbaar slijm en helpt om het sperma te overleven, de reis naar het eitje makkelijker en sneller te laten verlopen en bevat bepaalde enzymen die nodig zijn om de bevruchting plaats te laten vinden.

Na je ovulatie droogt het cervixslijm meer op onder invloed van progesteron. Het wordt droger, plakkeriger en heeft soms een gele of witte kleur. Door het bijhouden van de veranderingen van je cervixslijm kun je ook weer je vruchtbare dagen bepalen, het moment van ovulatie bevestigen en eventuele problemen identificeren. Ook hiervoor gebruik je weer een chart om alles objectief bij te houden. Hoe consistenter en langer je deze gegevens bijhoudt hoe beter je je cyclus leert begrijpen en hoe makkelijker het is om je vruchtbaarheid te monitoren en eventuele problemen aan te pakken.

Signaal 3: Baarmoederpositie

De positie van je baarmoeder verandert ook gedurende je cyclus en is daarmee het derde vruchtbaarheidssignaal. Het overgrote deel van je cyclus bevindt je baarmoeder zich lager in je onderbuik en is de baarmoederhals gesloten. Vlak voor je eisprong wordt je baarmoederhals echter zachter, opener en komt je baarmoeder hoger in je onderbuik te liggen. Dit alles om het de spermacellen zo makkelijk mogelijk te maken om bij de eicel te komen.

Voor het monitoren van je baarmoederpositie en je baarmoedermond is het belangrijk om ook dit dagelijks te controleren en je bevindingen op een chart neer te zetten. Hiervoor breng je 1 of 2 vingers via je vagina naar binnen en voelt hoe diep je baarmoeder ligt en wat de stand van de baarmoedermond is. In het begin zal het lastig zijn om te bepalen of je baarmoeder hoger of lager ligt en of je baarmoedermond open of dicht is, maar oefening baart kunst dus hou het in ieder geval 3 cycli vol om te leren wat de verschillen zijn gedurende je cyclus.

Waarom zijn deze signalen belangrijk?

Het bijhouden van je cyclus en de 3 vruchtbaarheidssignalen vergroten je lichaamsbewustzijn enorm. Ze dragen niet alleen bij aan je kansen op een zwangerschap, maar zorgen er ook voor dat je je lichaam beter begrijpt en dat je sneller signaleert als er iets aan de hand is. Afwijkingen kunnen je helpen om vervolgens de juiste stappen te nemen om weer in balans te komen. Er is niks vies of vervelends aan het kennen van je eigen lichaam en de signalen die je lichaam je geeft. Het helpt je juist om je kinderwens sneller in vervulling te laten komen.

Aan de slag gaan

Wil je hiermee aan de slag en zelf deze 3 vruchtbaarheidssignalen kunnen herkennen? Dan heb ik een compleet werkboek voor je waarin ik een uitgebreidere uitleg geef over deze 3 belangrijke vruchtbaarheidsaspecten en hoe je dit zelf het beste kunt bijhouden, inclusief 12 cyclus charts om al deze gegevens bij te houden.

Ben je op zoek naar persoonlijke begeleiding en wil je ontdekken wat jouw vruchtbaarheid op dit moment blokkeert? Dan is het Natuurlijk Zwanger traject voor jou. Neem contact met me op als je hier meer informatie over wilt.