fbpx

5 vroege signalen van vruchtbaarheidsproblemen

In Nederland heeft 1 op de 6 stellen te kampen met vruchtbaarheidsproblemen. Een derde hiervan belandt in het medisch circuit en zo’n 4 tot 5 procent van de stellen blijft kinderloos achter. Het niet zwanger kunnen raken (of blijven) is een intense en vaak zeer frustrerende en verdrietige periode. Hoewel er in veel gevallen een medische reden is waarom het niet lukt, is het steeds vaker onduidelijk waarom een zwangerschap geen stand houdt. Onze leefstijl speelt hierin een belangrijke rol.
Vrouw zwanger

Zo hebben we steeds meer te maken met hormoon verstorende factoren zoals vervuiling en chemicaliën in onze omgeving, hormoonachtige stoffen in onze cosmetica en schoonmaakmiddelen, pesticiden in ons voedsel, stress en een leefstijl die die niet bijdraagt aan een gezonde hormoonhuishouding. 

Gelukkig is het mogelijk om het tij te keren en zo de kans op een blijvende zwangerschap te vergroten. Vandaag deel ik 5 redenen waarom het niet lukt om zwanger te raken zodat jij je vruchtbaarheid kunt optimaliseren zonder meteen gebruik te maken van het medische circuit. 

Signaal #1: Spotting vóór je menstruatie

Je menstruatie is een goede indicator van je vruchtbaarheid. De lengte, kleur en samenstelling van je menstruatiebloed, de hevigheid of het uitblijven van je menstruatie en de periode tussen je menstruaties kunnen je helpen om meer inzicht te krijgen in mogelijke hormonale verstoringen en je algemene gezondheid. 

Spotting voor je menstruatie (bruin bloed ipv helderrood bloed) kan een indicatie zijn van een laag progesteron gehalte. Progesteron is nodig voor het instant houden van je zwangerschap en wordt voornamelijk geproduceerd na de ovulatie. Het achterblijvend omhulsel van de vrijgekomen eicel (het corpus luteum) wordt een tijdelijk klier die progesteron aanmaakt. Wanneer je niet ovuleert ontbreekt dus de grootste bron van progesteron. Wellicht lukt het helemaal niet om zwanger te raken of het kan zijn dat je wel zwanger raakt, maar dat de zwangerschap vroegtijdig wordt afgebroken.

Leven volgens je cyclus tip: Vitamine C en B6 kunnen helpen om je progesteron gehalte te verhogen. Kies voor een goed supplement en tegelijkertijd ook voeding rijk aan deze vitamines zoals groente en fruit. Ook heb je voldoende gezonde vetten nodig om hormonen te kunnen aanmaken. Ga deze dus niet uit de weg!

Signaal #2 Onregelmatige menstruaties

Onregelmatige menstruaties zorgen er over het algemeen voor dat je ook niet regelmatig ovuleerd of dat er helemaal geen sprake is van een ovulatie. om zwanger te kunnen worden is het hebben van een ovulatie een absolute voorwaarde. Het hebben van een bloeding wil niet per definitie zeggen dat je ook daadwerkelijk menstrueert. Progesteron stabiliseert het baarmoederslijmvlies en voorkomt zo vroegtijdige menstruaties of tussentijdse bloedingen. Een bloeding zonder ovulatie is geen echte menstruatie, maar het gevolg van het baarmoederslijmvlies dat te dik wordt en/of zichzelf niet in stand kan houden.  

Leven volgens je cyclus tip: Hou je cyclus bij en dan met name je baarmoederslijmvlies. Dit is namelijk een goede indicator van het wel of niet hebben van een ovulatie. Je gehele cyclus is een weerspiegeling van je gezondheid (en dus ook je vruchtbaarheid) leer de signalen herkennen door het bijhouden van je cyclus. De twee grootste hormoonverstoorders zijn een hormoononvriendelijk voedingspatroon (veel suikers, snelle koolhydraten, gluten, zuivel etc) en chronische stress. Het Leven volgens je cyclus protocol helpt je om je voedingspatroon te optimaliseren voor een gezonde hormoonbalans en vruchtbaarheid.

Signaal #3 Schimmelinfectie, bacteriële vaginose of SOA

Een (chronische) schimmel- of urineweginfectie duiden vaak op een verstoorde balans in je vaginale microbioom en/of darmflora. Deze verstoringen zorgen, naast andere vervelende klachten, ook voor een verstoorde hormoonbalans en dat vergroot weer de kans op vruchtbaarheidsproblemen. 

Geslachtsziektes kunnen voor vruchtbaarheidsproblemen zorgen, vooral wanneer je er langer mee rondloopt. Vooral chlamydia, mycoplasma of gonorroe kunnen ‘opstijgen’ naar het kleine bekken en daar een ontsteking van de eileider(s) veroorzaken. Het vervelende is dat je dit niet altijd in de gaten hebt. In zo’n ontstoken eileider kunnen verklevingen ontstaan die de weg van een eicel blokkeren waardoor deze niet bevrucht kan worden. 

De laaggradige ontstekingen die bacteriële vaginose veroorzaakt worden gelinkt aan spontane miskramen, eicellen die niet bevrucht worden of een hoger risico op een vroegtijdige zwangerschap.  

Leven volgens je cyclus tip: Laat je in ieder geval testen op SOA’s of andere infecties om er zeker van te zijn dat er geen onderliggende problemen zijn. Breng je vaginale microbioom en darmflora weer in balans met het juiste voedingspatroon en eventueel een goed probiotica supplement. Hou er rekening mee dat een supplement een tijdelijke pleister is die je microbioom alleen kan versterken als je ook je voeding aanpast.

Signaal #4 Darmproblemen

Heb je regelmatig last van een opgezette buik, krampen, minder goede weerstand, verstopping, diarree of andere vervelende darm gerelateerde klachten (bijvoorbeeld PDS of een lekkende darm) dan kan dit de kans op een succesvolle zwangerschap ook in de weg zitten. Je darmen spelen namelijk een belangrijke rol in een gezonde hormoonhuishouding en je algehele gezondheid. 

Je darmen zijn de basis van je weerstand en immuunsysteem en ze zorgen er, in samenwerking met je lever, voor dat het verbruikte oestrogeen wordt uitgescheiden waardoor de kans op oestrogeen dominantie sterk wordt vermindert. Oestrogeen dominantie heeft, net als een progesteron tekort, een nadelig effect op je vruchtbaarheid. 

Leven volgens je cyclus tip: Als je moeite hebt met zwanger worden of blijven en je eet regelmatig suiker en suikerhoudende producten, eenvoudige koolhydraten, zuivel en gluten dan is het zeker het proberen waard om deze producten uit je dieet te schrappen. Ik ken vrouwen die binnen 6 weken al resultaat ondervonden en zwanger raakten. Zorg voor voldoende vezels (uit groente, fruit, volkoren (glutenvrije) granen, peulvruchten, noten, pitten en zaden). Een goed probioticum of dagelijks gefermenteerde producten zoals zuurkool, kimchi, kefir of gefermenteerde soja (met mate) helpen je gezonde darmbacteriën floreren. 

Signaal #5 Vroegtijdige signalen van de menopauze

Ben je in de dertig en ervaar je al voortijdige signalen van de menopauze zoals een droge vagina, slappe huid, (meer rimpels dan leeftijdsgenoten, broze nagels, dunner haar of haaruitval, onregelmatige menstruaties, nachtzweten of opvliegers? Dit kunnen signalen zijn dat het moeilijker is om zwanger te raken. Deze symptomen zijn signalen dat je lichaam niet krijgt wat het nodig heeft om je hormoonhuishouding op de juiste manier te reguleren. 

Leven volgens je cyclus tip: Je kunt je hormonen laten testen door een bloedtest af te nemen, maar dit zegt nog niet altijd alles. Via de Hormoonbalanstest kun je, op basis van merkbare symptomen, een snelle inschatting maken van een mogelijke hormoondisbalans. Het leven volgens je cyclus protocol helpt je om je lichaam te geven wat het nodig heeft en je hormonen op een natuurlijke manier weer in balans te brengen en je kans op een succesvolle zwangerschap te vergroten. 

Vertel eens...

Ik wil graag ook van jou horen!

Allereerst, hoe verloopt jouw menstruatie?

Ervaar je problemen tijdens je cyclus? Zo ja, welke dan?

En dan zou ik je ook nog wat willen vragen….Ken je nog andere vrouwen die hier ook last van hebben? Zou je dan dit artikel met hen willen delen zodat ook zij de kans op een gezond kindje kunnen vergroten?  

Heb je meer hulp nodig?

Ik heb de Hormoonbalans reset ontwikkelt waarmee je in een paar dagen op de reset knop van je hormonen drukt en zo een goede start maakt voor een succesvolle zwangerschap. Wil je hier gebruik van maken? Je hoeft me alleen een kort mailtje te sturen en ik zorg ervoor dat je al de informatie krijgt.