fbpx

Vermijd deze ingrediënten wanneer je je zonnebrand uitkiest

De zomer is in aantocht en dat betekend dat we weer lekker in de zon kunnen zitten,  maar welke zonnebrandcrème gebruikt je dan? Veel van de regulier verkrijgbare zonnebrandcrèmes zitten namelijk vol met hormoonverstorende stoffen en dat wil je dus juist niet op je lijf (of dat van je kind) smeren!

Veel zonnebrandcremes zitten vol met hormoonverstorende stoffen en nanodeeltjes die diep in onze huid dringen. We weten nog niet wat voor effect die nanodeeltjes hebben, maar het hoort in ieder geval niet in ons lijf thuis. 

We hebben de zon hard nodig voor onze vitamine D. Helaas voorkomt  
zonnebrandcrème dat je vitamine D aanmaakt.  

Om voldoende vitamine D aan te kunnen maken zou je namelijk iedere dag 15 tot 20 minuten onbeschermd in de zon moeten zitten. Liefst met je armen en hals ontbloot en zonder zonnebril aangezien de meeste receptoren in je ogen zitten. 

Zeker in het voorjaar kun je dit prima doen. Het zorgt er zelfs voor je dat je eigen interne zonbescherming activeert. Door in het voorjaar al regelmatig korte tijd in de zon te zijn bouwt je lichaam een pigmentlaag op die je op een natuurlijke manier beschermt tegen de invloeden van de zon. 

Zit je langer in de zon dan is het wel verstandig om te smeren, of eerder een beschut plekje op te zoeken. Als je dan toch gaat smeren dan wil je dit het liefst doen met een zo veel mogelijk natuurlijk product zonder schadelijke stoffen die met name je hormoonhuishouding in de war kunnen schoppen. 

Vermijd in ieder geval de volgende producten

Je huid is je grootste orgaan en ongeveer 60% van wat je op je huid smeert komt ook daadwerkelijk terecht in je lijf. Eenmaal in je lijf zal je lichaam aan het werk moeten om dit te verwerken, transporteren en uit te scheiden als het niet gebruikt kan worden.

Er zijn tal van zonnebrandcrèmes en ze liggen nu ook al volop in de schappen van de drogisten. De ingrediëntenlijsten zijn vaak immens met onuitspreekbare producten. Voor mij is het ook een echte uitzoekklus en zijn er heel wat uren gaan zitten in het ontcijferen van de ingrediënten voordat ik een goede keus kon maken. Jammer genoeg worden de producten bijna jaarlijks vernieuwd waardoor je toch iedere keer weer goed moet checken of er geen product is toegevoegd die je liever niet op je huid smeert. 

"De meeste zonnebrandcremes bevatten chemische stoffen die je liever niet op je huis smeert "

Je kunt je voorstellen dat deze ingrediënten maar moeilijk door je lichaam verwerkt kunnen worden aangezien het veelal synthetische stoffen zijn. Daarbij kunnen sommige van deze ingrediënten ook serieuze gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

Deze stoffen wil je in ieder geval mijden: 

Ook twijfelachtig zijn de volgende stoffen:

Natuurlijke & chemische zonnefilters

Verreweg de meeste zonnebrandcrèmes maken gebruik van chemische filters (zoals oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone). Dit filter zorgt ervoor dat de schadelijke UVA en UVB stralen niet door kunnen dringen in onze huid. 

Er zijn twee natuurlijke filters die veilig en effectief zijn: Titanium dioxide en Zinkoxide.  Het nadeel van deze twee natuurlijke filters is dat ze minder makkelijk uitsmeren en een witte waas achterlaten. de crème blijft letterlijk op je huid liggen in tegenstelling tot veel van de chemische filters die dus IN je huid dringen. 

Deze natuurlijke filters bieden een sterke bescherming tegen de zon met slechts weinig problemen voor de gezondheid en ze breken niet af in de zon. Zinkoxide biedt goede bescherming tegen UVA-stralen. Titaniumoxide wat minder, maar beter dan de meeste andere actieve ingrediënten.

De chemische filters worden veelal in verband gebracht met verstoring van met name oestrogeen, progesteron, testosteron. De hormonen die vooral voor ons vrouwen zo van belang zijn tijdens onze menstruatie. Als deze verstoord raken zorgt dit dus ook automatisch voor problemen tijdens je cyclus. 

Verder hebben deze stoffen effect op de schildklier, het geboortegewicht van baby’s, vruchtbaarheid, huidallergie en zelfs gedragsverandering. Het is teruggevonden in moedermelk wat er weer voor zorgt dat ook je pasgeboren baby deze stoffen binnenkrijgt. 

Deze bevindingen zijn vooral tot stand gekomen na testen op dieren. Grootschalig onderzoek op mensen is (nog) niet gedaan. Wil je hier mee over weten? Neem dan een kijkje op de site van EWG. Een non-profit organisatie die, vanwege gebrek aan richtlijnen vanuit de FDA (Food and Drug Administration), zelf onderzoek is gaan doen naar onder andere zonnebrandcrèmes. 

"De ingrediënten worden vaak afzonderlijk getest, maar niet in combinatie met elkaar"

Bij laboratoriumtesten worden vaak de losse ingrediënten getest op werking en mogelijke schadelijke gevolgen. Het effect op lange termijn testen kost veel tijd en meestal wordt dan ook volstaan met kortere perioden waardoor het effect op de lange termijn niet altijd even helder is.

Ook wordt er niet gekeken naar het effect van het combineren van verschillende ingrediënten. Zoals je ook op de ingrediëntenlijst van een tube zonnebrandcrème kunt zien, worden er vaak veel verschillende van de bovenstaande schadelijke stoffen gebruikt. Het laat dan ook te raden over wat het effect hiervan is…

Het lijkt er in ieder geval op de dat de meest voorkomende chemische filters (oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone) vooral invloed hebben op de endocriene hormonen zoals oestrogeen, progesteron en testosteron. Dit kan direct gevolgen hebben voor onder andere de vruchtbaarheid, menstruatieklachten en de borstvoeding. 

Nanodeeltjes en de risico's hiervan

We willen liever geen witte waas of lange tijd met een plakkerige huid rondlopen. Daar hebben de fabrikanten iets moois op bedacht: nanodeeltjes. 

Nanondeeltjes ontstaan wanneer moleculen in kleinere deeltjes worden “geknipt” Hierdoor smeren ze makkelijker uit, maar is de kans ook groter dat ze wél in je huid dringen. Over de daadwerkelijke effecten van nanodeeltjes is nog niet veel onderzoek gedaan en ook zijn er geen hele strenge richtlijnen. 

In Nederland zijn fabrikanten niet verplicht om op de verpakking informatie te melden over de aard van de nanodeeltjes, zoals grootte, vorm, oppervlakte en coating. Dit zorgt ervoor dat fabrikanten slinkse manieren vinden om niet duidelijk te vermelden wat er precies in je fles zonnebrandcrème zit. 

Daarbij is het interessant om te weten dat hoe kleiner de deeltjes zijn, des te beter de crème bescherming biedt tegen UVB, maar slechter tegen UVA straling. 

"Je kunt je ook van binnenuit beschermen tegen de zon"

Je kunt je huid, naast het langzaam opbouwen, ook op een andere natuurlijke manier beschermen. Namelijk van binnenuit!

Algen beschermen zich ook tegen zonlicht en produceren het anti-oxidant astaxanthine. Deze schijnt je huid te beschermen van binnenuit tegen schadelijke straling en verjongt zelfs je huid. Je kunt hiervoor een supplement nemen of direct de bron gebruiken in de vorm van de alg zelf of de vissen die de algen eten zoals zalm, krill of schelpdieren. Let bij het nemen van een supplement op dat je wel de natuurlijke stof koopt en niet de synthetische stof (deze is vaak goedkoper). 

Qua voeding helpen ook bessen, watermeloen, sinaasappels, tomaten, vis, groene thee en amandelen met de bescherming van binnenuit!

Welke keus maak je?

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf de afweging maken wat voor jou belangrijk is en waar je eventueel een compromis wilt sluiten. 

Zelf laat ik mijn huid een eigen zonbescherming opbouwen door al vroeg in het voorjaar regelmatig korte tijd naar buiten te gaan en in de zon te zitten. Dit bouw ik langzaam op en zo bescherm ik mijn huid op een meer natuurlijke manier. 

In de zomer zit ik vaak niet langer dan een half uur tot een uur in de volle zon. Daarna zoek ik beschutting op. Belangrijk is om het zonnen rustig op te bouwen en niet van het ene op het andere moment de hele dag in de zon liggen. 

Zit ik wel langer in de zon,  als ik bijvoorbeeld naar het strand of op vakantie ga, dan maak ik gebruik van een zo natuurlijk mogelijke zonnebrandcrème zoals deze. Ook deze zonnelotion of deze zonnebrandcrème zijn heel fijn. 

Vaak zijn natuurlijke zonnebrandcrèmes duurder en minder makkelijk verkrijgbaar in de reguliere drogisterijen. Toch zie ik steeds vaker ook daar goede producten met fijne ingrediënten voorbij komen. Laat je echter niet wijs maken dat een natuurlijke drogist of natuurwinkel per definitie alleen maar producten verkoopt waar geen twijfelachtige stoffen in zitten. Lees altijd de ingrediëntenlijst en check of bovenstaande stoffen in je zonnebrandcrème zitten. 

Denk ook eens aan zonbescherming op de volgende manieren:

  • Trek een t-shirt, jurkje of een mooi sarong aan
  • Kies voor een (zonne)hoed of petje
  • Zand van het strand. Maak jezelf nat in het water en rol door het zand. Hetzelfde geldt voor modder 😉
  • Installeer jezelf onder de parasol of luifel
  • Kies voor de ochtend en avond zon en hou ‘s middag een siësta

Let op: UV straling komt ook in de schaduw voor en kan door stof heen komen. Deze natuurlijke middelen helpen je in ieder geval om je aan minder straling bloot te stellen.