fbpx

5 tips voor meer energie op je werk

Wil jij ook meer energie op je werk en niet tijdens de ochtend al door je energievoorraad heen zijn? Dan zijn deze 5 tips voor meer energie op je werk voor jou!

#1 Drink meer water

Ons lichaam heeft voldoende water nodig om goed te kunnen functioneren. Je brein is vooral erg gevoelig voor een tekort en functioneert meteen een stuk minder. Concentreren en helder nadenken kosten dan een stuk meer moeite en dus energie. Door jezelf goed te hydrateren zorg je ervoor dat je alert blijft.

#2 Vind de balans tussen inspanning en ontspanning

Neem iedere 1,5 tot 2 uur een mini break, ook tijdens een vergadering. We zijn gewoonweg niet gemaakt om uur na uur geconcentreerd of statisch met een taak bezig te zijn. Door een minibreak in te lassen kun je even ontspannen en bewegen. Het is een noodzakelijk rustmoment na een inspanning, zowel voor je hersenen als je lijf. Ga even naar een andere afdeling, maak een praatje bij de koffieautomaat of zonder je even af om naar je favoriete muziek te luisteren. Daarna ga je weer met volle energie aan de gang en is je energie niet op aan het einde van je werkdag.

Heb je je vooral mentaal ingespannen? Kom dan in beweging en ga in ieder geval tijdens je lunchpauze even naar buiten of beweeg binnen wat. Je bloedsomloop gaat zo weer stromen waardoor je lijf en je hersenen weer worden voorzien van voldoende zuurstof. Tussendoor een paar kniebuigingen maken of een paar keer de trap op en neer lopen in plaats van met de ligt doen ook wonderen.

#3 Maak er wat van!

Je stemming is van grote invloed op je energie. Zo kosten negatieve gedachtes en emoties juist energie terwijl positieve gedachtes en leuke activiteiten juist energie lever. Blijf dus niet hangen in geklaag of negativiteit, maar lach met je collega’s, kijk naar de dingen die wel leuk zijn of goed gaan en laat de negativiteit voor wat het is. Ben je nog steeds niet tevreden? Dan is het misschien ook tijd om eens wat anders te gaan doen….

#4 De juiste brandstof

Zie je zelf als een auto. Deze heeft ook op tijd brandstof nodig anders sta je stil langs de kant van de weg. Daarbij gooi je in  een benzineauto ook geen diesel als de tank leeg is, maar benzine. 

Voor je lichaam is dit niet anders. We hebben bepaalde voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Daarbij kun je kiezen voor de juiste brandstof waarbij je een optimale balans in koolhydraten, vetten en eiwitten eet zoals verse groente en fruit, volkoren granen, noten, zaden en pitten, eventueel wat volle zuivel of biologisch vlees of vis en zoveel mogelijk onbewerkte producten.

Of je kiest voor de verkeerde brandstof zoals wit brood, zoet  beleg, een vette hap uit de kantine, koekjes, snoepjes, frisdrank en andere bewerkte producten. Ook teveel koffie en suiker in je koffie en thee vallen hieronder. Dit zijn namelijk allemaal energievreters en zorgen niet voor de brandstof die je nodig hebt. 

#5 Zorg voor focus.

De hele dag door worden we afgeleid door telefoon, collega’s en email. Dit kost enorm veel energie en is alles behalve productief waardoor je aan het einde van de dag een nog langere to-do lijst hebt. Plan je dag, prioriteer en focus je op datgene wat echt belangrijk is en werk daar met je volledige aandacht aan. Hou zelf de regie en laat je dag niet regeren door anderen en hun agenda’s.

Vind je het lastig om dit overzicht te houden? Plan dan de belangrijke dingen in je agenda en hou je hier aan of werk in blokken waarbij je per blok een bepaalde taak of activiteit afwerkt.