Persoonlijk eetdagboek

Een tijdje geleden vroeg ik jullie of jullie het interessant zouden vinden om een weekmenu te krijgen en daar heb ik een hoop positieve reacties op gehad. Vandaar dat ik vandaag mijn eetdagboek met jullie deel dat ik afgelopen week heb bijgehouden. Niet alleen inspiratie dus maar ook een kijkje in mijn persoonlijke eetgewoontes. 

Mijn eetdagboek van de afgelopen week zie je hieronder. Als je verder leest dan geef ik nog wat verdere aanvullende info over mijn eetgewoontes en handige tips die ik zelf ook dagelijks toepas om het allemaal een stuk makkelijker en eenvoudiger voor mezelf te maken. (klik hier voor een PDF versie)

Om zo min mogelijk te verspillen gebruik ik vaker dezelfde producten en wissel hiermee zoveel mogelijk af. Door te variëren met dezelfde producten is het toch net iedere keer even anders en heb ik voldoende afwisseling in mijn voeding. 

Ontbijt en avondeten zijn meestal vaste momenten op een dag. Zo ontbijt ik rond 7.30 en eten we ‘s avonds rond 18.00 uur. Daartussen varieert het nog wel eens en luister ik vooral naar mijn lijf in plaats van dat ik op de klok kijk of het al tijd is om te eten. Zo kan het zijn dat ik mijn lunch al rond 11.00 uur eet (ipv een snack) en mijn snackmoment verplaats naar later op de middag. Ik heb ongeveer 3 tot 5 eetmomenten op een dag. Op de dagen dat ik sport zit ik eerder aan 5 eetmomenten en in het weekend of wanneer ik aan het werk ben zijn dat er vaak maar 3 of 4. 

Direct als ik opsta drink ik een groot glas lauwwarm water. Een half uur later ontbijt ik. Door de dag heen drink ik ongeveer 6 glazen van 300 ml en daarbij wissel ik af tussen (kruiden) thee en alleen heet water. Koffie is voor mij eerder een tussendoortje en extraatje dan dat ik het nodig heb voor mijn energie. Ik drink ongeveer 3 tot 5 kopjes cappuccino in de week. Frisdrank drink ik zelden, ik denk ongeveer 1 glas per week, soms helemaal niet. 

Groente en fruit probeer ik zoveel mogelijk te varieren, maar standaard heb ik het volgende in huis:
Appels, bananen, komkommer, snacktomaatjes, sla, courgette, paprika, wortels, doperwtjes en boerenkool (diepvries). 
Daarnaast staan ook (afhankelijk van het seizoen) bloemkool, broccoli, spinazie, druiven, aubergine, champignons, pompoen,  prei, pastinaak, boontjes, blauwe bessen, aardbeien, meloen en avocado bijna wekelijks wel op het menu. 

Omdat ik tot 5 keer op een dag eet zijn mijn porties iets kleiner dan gemiddeld. Door meerdere keren op een dag te eten heb ik nooit echt een knorrende maag en voorkom ik dat ik me over eet of ga compenseren aan het einde van de dag. Mijn ervaring leert namelijk dat wanneer ik overdag te weinig heb gegeten, ik dit ‘s avonds ga compenseren met snacken en dat is juist niet wat ik wil. Ik probeer zoveel mogelijk om na het avondeten niet meer te eten. Meestal drink ik nog een kop thee en dat is het. 

In het weekend is er meer ruimte voor “ongezond” eten. Een gebakje bij de koffie als we gezellig in de stad zijn, een beetje chips op een verjaardag of een ijsje als het mooi weer is. Ook als ik uit eten ga eet ik waar ik zin in heb en kijk ik niet op calorieën en of iets ongezond of g/zond is. Mijn maatstaf is de 80/20 regel. Hierbij kies ik 80% van de tijd voor gezonde verse voeding en 20% zijn besteed aan de uitzonderingen en “ongezonde” dingen. Voor mij is dit de ideale balans waardoor ik al jaren op hetzelfde gewicht en kledingmaat zit. 

Gezond leven is geen kwestie van beperkingen, maar juist veel vrijheid en mogelijkheden, lekker eten en je lekker voelen.

About the author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.