12 bewezen tips om moeilijke eters toch te laten eten

Heb jij ook wel eens van die dagen? Je bent de hele dag druk op je werk geweest om vervolgens naar huis te racen en te koken voor je gezin. Als jullie eenmaal aan tafel zitten zegt je zoon of dochter met een lang gezicht dat het eten niet lekker is en weigert om verder te eten. Wat doe je dan?

Veel ouders worstelen met kinderen die niet willen eten of tegen alles, behalve snoep en friet, zeggen: “Dit lust ik niet”. Om ouders hierbij te helpen heeft 24Kitchen een aantal filmpjes opgenomen in de serie “Mag ik van tafel”. Hierin krijgen ouders van moeilijke eters tips en adviezen over hoe hier mee om te gaan. De afleveringen kun je hier terugkijken: 24Kitchen – Mag ik van tafel serie

Dit is echt een super initiatief om het thema bespreekbaar te maken en ouders die hiermee worstelen te helpen. Aan de hand van stellingen die aan de ouders worden voorgelegd worden diverse aspecten rondom eetgewoontes aan de kaak gesteld. Tussendoor geeft een diëtiste tips en adviezen.

Leuke filmpjes en zeker de moeite waard als je meer over dit onderwerp wil weten. Wil je direct concrete tips die niet in het filmpje worden aangeboden? Lees dan vooral even verder want vandaag deel ik een hoop interessante tips die je kunnen helpen bij het creëren van gezonde eetgewoontes voor jezelf en je kind(eren).

Laat je kind vooral wel spelen met eten.
Dit is een belangrijk onderdeel van het leren eten.

Als kersverse moeder (inmiddels alweer ruim 6 jaar geleden) en liefhebber van eten, keek ik uit naar de periode dat ik Noah zijn eerste hapjes kon laten proeven. Helaas dacht Noah hier anders over….Mijn pogingen om hem aan het eten te krijgen mislukten grotendeels. Zelf gestoomde groentehapjes, potjes uit de supermarkt of zelfs fruithapjes. Hij wilde het allemaal niet.

Af en toe glipte er wel een hapje naar binnen, maar zijn voorkeur lag toch echt bij de fles. Na lang aanhouden at hij af en toe wel wat kleine hapjes groente en fruit, maar van harte ging het niet. De meeste succes had ik nog met harde voeding zoals soepstengels, broodkorstjes of crackers of een beetje yoghurt met honing. Dit ging zo door tot ongeveer zijn 2e of 3e jaar. Veel zorgen maakte ik me niet echt, maar frustrerend was het wel.

Tijdens een vakantie was ik het zat en aangezien we in een all inclusive hotel zaten was er volop keus aan verschillende soorten eten. Ik besloot dat dit het moment was waarop Noah gewoon mee moest gaan eten en de volgende tips kwamen daarbij de goed van pas. Inmiddels eet Noah alles wat er op tafel komt ’s avonds en ook overdag heeft hij een gevarieerd eetpatroon. Ik durf zelfs te zeggen dat hij meer verschillende soorten groente, granen en andere producten eet dan toen ik zijn leeftijd had. 

#1 Geef geen lading aan eten

Een van de belangrijkste tips die ik mee kan geven is om van eten geen “ding” te maken. Zowel positief (belonen met eten) als negatief (strijd en straffen rondom eten). Dit is misschien meteen ook wel het moeilijkste advies want als ouder wil je natuurlijk dat je kind wel voldoende en het liefst ook gezond eet. Probeer toch om neutraal te blijven wanneer het om eten gaat.

#2 Eten als beloning gebruiken zorgt voor slechte eetgewoontes

Prestaties of ongemak worden vaak beloond met eten. Een snoepje als je stil bij de kapper, dokter of tandarts hebt gezeten of een ijsje na het behalen van je zwemdiploma. Ook wordt het gebruikt wanneer we bijvoorbeeld zijn gevallen of een nare dag hebben gehad. “Neem maar een lekker koekje, dan voel je je vast beter”. Door op deze manier onze emoties en prestaties aan voeding te koppelen zullen we dit op latere leeftijd ook zo doen en dit kan soms tot serieuze problemen leiden als je niet leert om hier op een andere manier mee om te gaan. Probeer dus zoveel mogelijk om de prestatie en/of emotie van voeding los te koppelen. Beloon of troost je kind op een andere manier dan met voeding.

#3 Speel met eten

Spelen met eten is een belangrijk onderdeel van leren eten. Zeker als kinderen klein zijn is het prima als ze eerst met hun eten spelen. Zo leren ze dat er verschillende vormen van eten zijn en dat deze verschillende kleuren, geuren en texturen hebben. Als het eten uiteindelijk ook daadwerkelijk wordt opgegeten is dat natuurlijk helemaal fijn, maar als dit niet het geval is dan is dit ook prima. Je kind heeft in ieder geval kennis gemaakt met het eten en de volgende keer beland er misschien wel een hapje in zijn mond.

#4 De aanhouder wint

Blijf volhouden en aanbieden. De stelregel is dat een kind over het algemeen 10 keer een nieuwe smaak moet hebben geproefd om het lekker genoeg te vinden om het daadwerkelijk te eten, maar soms kan het ook wel zijn dat je iets 20, 50 of zelfs wel 100 keer moet voorschotelen. Blijf oordeel loos aanbieden in kleine hoeveelheden en zonder druk. Accepteer ook wanneer een kind iets echt niet lust. Zelf lust je waarschijnlijk ook niet alles wat er maar te eten is en dat is ook prima. Vraag je zelf in zo’n geval dan ook af hoe belangrijk het is dat je kind dat bepaalde product niet lekker vindt en werk er omheen.

#5 Varieer zo veel je kunt

Niet alleen qua verschillende soorten voedingsmiddelen, maar ook qua temperatuur, bereidingstechniek en structuur van voeding. Zo smaakt koude soep heel anders dan warme soep en voelt een geprakte banaan heel anders aan in je mond dan een hele banaan. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor koud of warm, hard of zacht, vloeibaar of vast. Varieer en zoek uit welke voorkeur jouw kind heeft. Zo zijn gestoomde verse wortelschijfjes de favoriete groente van Noah, maar van een rauwe wortel moet hij niks weten. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? In mijn E-Book deel ik 15 succesrecepten die het hier thuis erg goed doen!

#6 Stop met hotel mama

Ervan uitgaande dat je kind geen aandoeningen of andere problemen heeft waardoor het echt niet kan eten, zullen kinderen zich niet moedwillig uithongeren. Wanneer ze honger hebben gaan ze echt wel eten. Vaak zie je dat ze overdag al zoveel, vooral liflafjes, hebben gegeten dat ze tijdens de daadwerkelijke maaltijd geen trek hebben en dus niet graag willen eten. Zwicht ook niet voor allerlei wensen, maar blijf bij wat de pot schaft. Hierbij kun je natuurlijk wel rekening houden met bepaalde wensen, maar ga geen complete aparte maaltijden klaarmaken of alternatieven aanbieden. Er wordt gegeten wat er op tafel komt. Wil je kind niet of maar weinig eten dan is dat prima, maar ga vervolgens geen toetjes, bakjes yoghurt fruit of toch een boterham klaarmaken.

#7 Bekijk het over een langere periode

Vaak zijn we gefocust op één bepaalde maaltijd en de hoeveelheid die een kind dan eet. Soms kan het zijn dat een kind dus niet zoveel wil eten. Moe, te veel ervoor gegeten, niet lekker voelen etc kunnen allemaal redenen zijn waarom hij of zij niet wil eten. Soms is het puur grenzen opzoeken en kijken hoe ver ze kunnen gaan. En dat is allemaal ok. Kijk liever naar wat je kind gedurende de hele dag of beter, de hele week heeft gegeten. Meestal krijgen kinderen door de ban genomen voldoende binnen. Zeker als je kind over het algemeen vrolijk, actief en lekker in zijn vel zit hoef je je niet zo snel zorgen te maken.

#8 Geef het goede voorbeeld.

Kinderen leren van ons en de mensen die dicht bij hun staan. Ze kopiëren ons gedrag en passen zich aan naar onze waarden, normen en manieren om zo geaccepteerd te worden. Dit doen ze dus ook met onze eetgewoontes en de normen en waarden die we rondom eten en voeding hebben. Wil je dat je kind minder snoept en meer groente en fruit eet? Geef dan eerste zelf het goede voorbeeld. Let hierbij ook op de taal die je gebruikt en de manier waarop je over eten praat. Wordt er geregeld gezegd dat groente voor konijnen is en niet voor mensen dan zal je kind dat ook gaan geloven en dus minder bereid zijn om groente te eten.

#9 Wees consequent

Zorg dat je consequent bent in je aanpak. Dit is misschien wel de lastigste van allemaal want in onze drukke levens is het soms flink passen en meten en is structuur, routine en regelmaat niet altijd mogelijk. Het is wel iets waar kinderen het heel goed op doen. Dit zorgt namelijk voor duidelijkheid. Ze weten waar ze aan toe zijn en hoe de dingen wel of niet werken. Kies dus een strategie hoe je met wel of niet eten omgaat, welke regels er gelden binnen jullie gezin en hou je hier vervolgens aan. Ook wanneer het moeilijk is, je even geen puf hebt of de omstandigheden niet ideaal zijn. In het begin volg je dit heel strikt, zonder uitzondering en als het eenmaal duidelijk is kun je, bij uitzondering, hiervan afwijken. Wees ook hier weer duidelijk in en geef aan dat het een uitzondering is. Volg vervolgens weer het plan dat je eerder hebt gekozen.

#10 Maak afspraken met elkaar

Zeker als kinderen wat ouder zijn kun je prima afspraken met elkaar maken over de regels rondom eten. Hoe, waar, wanneer en op welke manier bijvoorbeeld. Wordt er bijvoorbeeld altijd aan tafel gegeten of zijn er ook andere plekken? Willen jullie dat nieuwe voedingsmiddelen in ieder geval worden geproefd (minstens 1 hap nemen). Mogen de kinderen meebeslissen in wat er gegeten wordt etc. Wij eten in principe aan tafel ’s avonds, maar 1 keer per week eten we op de bank aan de salontafel. Meestal is dit op vrijdagavond en eten we iets dat Noah graag wil eten. Bij een vriendin van me is vrijdag P-dag en mag er gekozen worden uit Pizza, Patat, Pannenkoeken of Pasta. Wil je je kind niet de volledige vrijheid geven? Snap ik! Geef dan de keus tussen 2 dingen die voor jou wel ok zijn.

#11 Neem kleine stapjes

Net als met iedere verandering kun je het beste kleine stapjes nemen. Verander dus niet in één keer jullie hele eet repertoire, maar doe dit geleidelijk. Wil je nieuwe gerechten introduceren doe dit dan stapsgewijs door bijvoorbeeld eerst afzonderlijke producten stuk voor stuk aan te bieden. Het werkt sowieso heel goed als je maar 1 nieuwe smaak tegelijk introduceert of verandert en daarnaast dus vertrouwde smaken geeft. Zo weet je in ieder geval dat ze wel iets zullen eten omdat ze dit al wel kennen en lusten en het zorgt voor minder weerstand bij je kind omdat er meer vertrouwde smaken dan nieuwe smaken op zijn bord liggen.

#12 Straffen werkt niet

Tot slot nog een tip die aansluit bij tip 2 en dat is dat straffen er echt niet voor gaat zorgen dat je kind meer of beter gaat eten. Dit geeft alleen maar meer negatieve lading aan het eten dat toch al voor de nodige stress zorgt. Probeer dit dus zo min mogelijk te doen of als het lukt helemaal weg te laten en concentreer je op de tips hierboven. Vermijd het liefst ook voorwaarden te stellen. “Als je dit eet dan krijg je een toetje” Of “Als je nu niet eet dan mag je geen tv meer kijken”. Ik begrijp maar al te goed dat dit lastig is en soms betrap ik mezelf er ook nog wel eens op, maar dit gaat er echt niet voor zorgen dat je kind betere eetgewoontes ontwikkeld. Zeker niet als dit bijna dagelijks aan de orde is.

Heb geduld, vertrouwen en hou vol!

Zo, je hebt nu een heel aantal tips die je kunnen helpen in het verbeteren van de eetgewoontes van je kind. In het kort komt het hierop neer:

  1. Houd het onderwerp eten neutraal en geef geen lading aan eten
  2. Gebruik eten niet als beloning of troost. Dit zorgt voor slechte eetgewoontes
  3. Geef ruimte om nieuwe producten te ontdekken en laat je kind lekker wel met eten spelen.
  4. Houd vol! De aanhouder wint
  5. Varieer zo veel je kunt en zoek naar de voorkeuren van je kind.
  6. Stop met hotel mama en leer je kind te eten wat de pot schaft
  7. Focus je niet op 1 maaltijd, maar bekijk over een paar dagen of een week of je kind voldoende binnen krijgt.
  8. Geef het goede voorbeeld.
  9. Wees consequent
  10. Maak afspraken met elkaar over de gezinsregels rondom eten
  11. Neem kleine stapjes
  12. Straffen werkt niet

Maak het jezelf ook niet te moeilijk door in 1 keer alle tips te gaan toepassen, dat is ook niet haalbaar. Kies 1 of 2 waarvan je denkt dat deze het snelst voor resultaat zullen zorgen en start daarmee. Als dit helemaal is ingeburgerd kun je er weer 1 of 2 toevoegen en zo langzaam werken naar gezonde eetgewoontes van je kind en een meer relaxte tijd aan tafel.

About the author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.