fbpx

Laaggradige ontstekingen en je cyclus

Laaggradige ontstekingen zijn eigenlijk milde ontstekingen die nauwelijks aantoonbaar of merkbaar zijn. Ze zorgen ervoor dat je immuunsysteem constant een klein beetje geprikkeld wordt eb veroorzaken zo een constante kleine ontsteking in je lichaam.

cactus

Omdat het immuunsysteem niet zo hard aan het werk is als bij een acute ontsteking, is er geen sprake van een reactie van het lichaam betreffende het opruimen en vernietigen van beschadigd weefsel. Je lichaam zorgt er bij een laaggradige ontsteking ‘alleen maar’ voor dat de ziekteverwekkers zich niet goed kunnen vermenigvuldigen en dus minder schade kunnen aanrichten. Een laaggradige ontsteking blijft hierdoor sluimeren.

Wat is er zo erg aan laaggradige ontstekingen?

Laaggradige ontstekingen zijn heel verraderlijk omdat we ze niet kunnen zien. We kennen allemaal wel de ontstekingsreactie wanneer we een wondje hebben, maar laaggradige ontstekingen kunnen we niet zien en in eerste instantie ook niet echt voelen, maar ze zijn er wel. Als het maar lang genoeg aanhoudt, en je immuunsysteem dus voldoende getriggerd wordt, kunnen er allerlei ziektes ontstaan.

Laaggradige ontstekingen zijn de oorzaak van vele chronische ziektes zoals hart- en vaatziektes, diabetes, alzheimer en klachten zoals hooikoorts, eczeem etc, maar ook de pijn die je ervaart tijdens je menstruatie of gedurende je cyclus (hoofdpijn, ovulatiepijn, krampen etc).

Oorzaken van laaggradige ontstekingen

Er zijn heel wat factoren die zorgen voor laaggradige ontstekingen in ons lichaam. En gezien de lijst hieronder lijkt het bijna onmogelijk om geen last te hebben van deze ontstekingen. Maar er is hoop dus blijf nog even doorlezen. 

#1 Suikers
Suikers inde breedste zin van het woord zorgen voor laaggradige ontstekingen. Af en toe wat suikers is geen probleem, maar als het een terugkerend onderdeel is van je voedingspatroon dan is de kans groot dat je last krijgt van laaggradige ontstekingen. Als we het hebben over suikers dan zijn dit met name de simpele koolhydraten die je vindt in witbrood, witte pasta, koekjes, snoep, pizza, frisdranken producten met zoetstoffen (dus ook light frisdranken), fruitsappen en bijna alle bewerkte producten in de supermarkt. 

#2 Gebrek aan volwaardige voeding
Wanneer je onvoldoende vitamines, mineralen en andere essentiële voedingstoffen binnenkrijgt kan dit leiden tot laaggradige ontstekingen.

#3 Een verstoorde omega 3 en 6 verhouding
Omega 6 is ontstekingsbevorderend en krijgen we door ons huidige voedingspatroon veel te veel binnen. Tegelijkertijd krijgen we te weinig van het ontstekingsremmende omega 3 binnen. Vooral plantaardige oliën zoals zonnebloem-, soja- en maisolie en alle hardgemaakte (gehydrogeneerde) vetten zoals margarines, halvarine, bakboter en bepaalde vegan boters bevatten veel omega 6. 

#4 Voedselintoleranties en allergieën
Vooral gluten en zuivel intoleranties, maar bijvoorbeeld ook pinda, ei, nachtschade groenten zoals aubergine, paprika, aardappel etc. of histamine overgevoeligheid kunnen voor laaggradige ontstekingen zorgen. Tegelijkertijd zorgen laaggradige ontstekingen voor allergieën zoals hooikoorts of eczeem. 

#5 Toxines
In onze voeding, maar ook in cosmetische producten, de lucht die we inademen, het water dat uit de kraan komt, luchtverfrissers, verf, verpakkingsmaterialen etc bevatten toxines (PCB’s, pesticiden, zware metalen, plastics etc) die voor laaggradige ontstekingen kunnen zorgen.

#6 Chronische stress
Uit onderzoek blijkt dat mensen die weinig compassie met zichzelf hebben, depressief of angstig zijn of een lage zelfwaardering hebben, vaak ook een chronische systemische laaggradige ontsteking blijken te hebben.

#7 Zittende leefstijl
Een zittende leefstijl wekt een stressreactie op in ons lichaam en zorgt zo voor laaggradige ontstekingen. 

Laaggradige ontstekingen en je cyclus

Verhoogde insuline waardes en laaggradige ontstekingen gaan hand in hand en dat heeft effect op je hormoongezondheid en je cyclus. Een constant verhoogde bloedsuikerspiegel activeert je immuunsysteem. Deze produceert op haar beurt een ontstekingsreactie die weer voor laaggradige ontstekingen door je hele lichaam zorgen.

Overal in je lichaam bevinden zich prostaglandines. Dit zijn hormoonachtige stoffen met als hoofdtaak om infecties te bestrijden. Er zijn 2 types: ontstekingsremmende prostaglandines en ontstekingsbevorderende prostaglandines. We hebben beide nodig om infecties tegen te gaan en wondgenezing te bevorderen.

Insuline resistentie en laaggradige ontstekingen zorgen ervoor dat de ontstekingsremmende prostaglandines afnemen en de ontstekingsbevorderende prostaglandines toenemen. Als deze ontstekingsbevorderende prostaglandines worden geactiveerd dan ontstaat er een ontstekingsreactie met pijn en verhoging van temperatuur (koorts) om zo de infectie of verwonding in het betreffende gebied te bevechten.

Wanneer je menstrueert dan zorgen prostaglandines ervoor dat er bloedstolling plaatsvindt en de spieren in het gebied trekken samen om bloedverlies te beperken. Dit is uitermate effectief en noodzakelijk als je een open wond in je arm hebt, maar tijdens je menstruatie kan het heel wat minder fijn zijn.

Tijdens je menstruatie laat de binnenkant van je baarmoederwand los, het deel dat in de eerste helft van je cyclus is opgebouwd zodat zich daar een bevruchte eicel in kon nestelen. De menstruatie wordt door je lichaam ook als wond gezien en daardoor worden prostaglandines aangemaakt. De samentrekkingen van de spieren in en rond je baarmoeder die de prostaglandines veroorzaken zorg voor menstruatiekrampen en pijn, maar ook voor ovulatiepijn. Heftige pijn rondom je ovulatie en menstruatie kan duiden op laaggradige ontstekingen.

En om het allemaal nog wat erger te maken zorgen prostaglandines ook bij veel vrouwen voor hoofdpijn of migraine rond hun menstruatie.

Door het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel en het verminderen van laaggradige ontstekingen zou een duidelijke verbetering in deze klachten tot gevolg moeten hebben.

Hoe herstel je van laaggradige ontstekingen

Het meest effectief om laaggradige ontstekingen tegen te gaan is om enerzijds de oorzaken van laaggradige ontstekingen zoveel mogelijk te mijden (zie hierboven) en anderzijds je lichaam zoveel mogelijk te ondersteunen. 

Voeding speelt een grote rol in het herstellen en voorkomen van laaggradige ontstekingen. Een voedingspatroon dat rijk is aan onbewerkte verse voeding heeft absoluut de voorkeur. Variatie is daarbij essentieel aangezien je lichaam bepaalde vitamines, mineralen en antioxidanten nodig heeft om de ontstekingsreactie van je immuunsysteem tegen te gaan. Vermijd ook (sterk bewerkte) plantaardige oliën zoals soja, mais en zonnebloemolie, maar ook slechte kwaliteit olijfolie of zogenaamde “verrijkte” oliën in het supermarkt schap. Kies liever voor biologische producten van hoge kwaliteit. Dat geldt overigens ook voor andere voedingsmiddelen zoals groente, fruit, vlees en eieren. 

Het Hormoonbalans reset programma heb ik speciaal ontwikkelt voor vrouwen die kampen met hormonale klachten en laaggradige ontstekingen. In 4 tot 7 dagen help je je lichaam resetten, vermijd je ontstekingsbevorderende voeding en geef je je lijf juist die voeding die het nodig heeft. Met ruim 35 recepten en een uitgebreid werkboek kun je direct aan de slag met het resetten van je hormonen het herstellen van laaggradige ontstekingen. 

Voor meer informatie of aanmelden klik je hier.