fbpx

Hoe kan ik mijn progesteron op een natuurlijke manier herstellen?

Progesteron speelt een cruciale rol in je hormonale gezondheid en je vruchtbaarheid. Zonder progesteron is een zwangerschap niet mogelijk dus het is belangrijk om voldoende progesteron aan te maken. Toch zie ik bij een groot deel van de vrouwen een tekort aan progesteron en dit is veelvoorkomende oorzaak van miskramen in het 1e trimester. Maar kan ook de reden zijn waarom je überhaupt niet zwanger wordt. In deze blog deel ik 3 manieren om je progesteron op een natuurlijke manier te verhogen zodat je je kans op een gezonde zwangerschap een stuk hoger maakt.

Blog cover-2

Rol en belang van progesteron

Progesteron wordt vaak ook het “zwangerschapshormoon” genoemd en dat is niet voor niks. Na je ovulatie start de productie van progesteron dat voornamelijk wordt aangemaakt in je eierstokken en dan in het bijzonder het achtergebleven omhulsel van de eicel die net is vrijgekomen. Er ontstaat nu een tijdelijke klier, het corpus luteum, en die klier zal deze cyclus progesteron produceren. Zonder ovulatie maakt je lichaam dus ook nauwelijks progesteron af en als de kwaliteit van je eicel niet optimaal is dan heeft dit ook invloed op de hoeveelheid progesteron die aangemaakt wordt.

Progesteron speelt verschillende belangrijke rollen in de conceptietijd en tijdens je zwangerschap. Progesteron helpt bijvoorbeeld bij het voorbereiden en in stand houden van je baarmoederslijmvlies. Zonder voldoende progesteron is de belijning van je baarmoeder, waar uiteindelijk de bevruchte eicel zich in zal nestelen, niet optimaal. Hierdoor kunnen problemen rondom de innesteling ontstaan. Na de bevruchting blijft progesteron ook belangrijk. Het helpt je baarmoeder ontspannen en voorkomt samentrekkingen die een vroege miskraam zouden kunnen veroorzaken. Het zorgt ervoor dat je lichaam niet de signalen krijgt om je menstruatie op gang te brengen waardoor je zwangerschap in stand blijft.

In de eerste 12 weken van de zwangerschap speelt het corpus luteum een cruciale rol bij de productie van progesteron. Deze zal progesteron blijven produceren om de zwangerschap te ondersteunen totdat de placenta voldoende is ontwikkeld om deze functie over te nemen. Vanaf week 8 begint de placenta al met de productie van progesteron en vanaf week 12 zal deze de volledige progesteron productie overnemen tot het einde van de zwangerschap.

Progesteron en oestrogeen zijn nauw met elkaar verbonden en beide hormonen werken in synergie om je cyclus te reguleren. Tijdens de eerste helft van je cyclus stijgt oestrogeen, wat leidt tot onder andere de rijping van de eicel. Na de eisprong begint progesteron te stijgen en werkt het samen met oestrogeen om de baarmoeder voor te bereiden op een mogelijke zwangerschap. Als er een disbalans is tussen progesteron en oestrogeen kan dit leiden tot problemen bij het in stand houden van een zwangerschap waardoor miskramen of onvruchtbaarheid voorkomen.

Waar herken je progesterontekort aan

Een progesterontekort hebben is niet gunstig. Daarom is het belangrijk om de signalen van progesterontekort te herkennen en te behandelen. Verschillende signalen van progesterontekort zijn:

  • Onregelmatige menstruatiecyclus – Een van de meest voorkomende tekenen van een progesterontekort is een onregelmatige menstruatiecyclus, inclusief spotting, kortere luteale fase of zelfs afwezige menstruaties.
  • PMS-symptomen – Een tekort aan progesteron kan leiden tot verergerde premenstruele symptomen, zoals stemmingswisselingen, geïrriteerdheid, opgeblazenheid, en gevoelige borsten.
  • Miskramen – Lage progesteronspiegels kunnen bijdragen aan herhaalde miskramen in de vroege stadia van de zwangerschap.
  • Slaapproblemen – Verstoord slaappatroon, slapeloosheid of moeite hebben met in slaap vallen kunnen gerelateerd zijn aan een laag niveau van progesteron. Dit kan uiteindelijk leiden tot vermoeidheid.
  • Laag libido – Een verminderd verlangen naar seks kan een symptoom zijn van een hormonale onbalans, waaronder een tekort aan progesteron.
  • Hoofdpijn of migraine – Sommige vrouwen ervaren meer frequentie of intensiteit van hoofdpijn of migraine tijdens periodes van lage progesteronspiegels.
  • Gewichtsveranderingen – Een onbalans in hormonen kan leiden tot onverklaarbare gewichtsveranderingen, vooral gewichtstoename rond de buikstreek.
  • Depressie of stemmingsstoornissen – Een tekort aan progesteron kan het risico op stemmingsstoornissen zoals depressie verhogen, omdat het hormoon een rol speelt bij het reguleren van stemming en emoties. Rustgevend en kalmerend.

Manieren om een progesterontekort te herstellen

Er zijn verschillende manieren om progesteron op een natuurlijke manier te herstellen. Hier behandelen we 3 manieren die je in je dagelijks leven kunt introduceren:

  • Stressmanagement – Het reguleren van je stresslevels is de eerste stap om te zetten. Dit zorgt er niet alleen voor dat er een betere hormoonbalans is, maar ook dat je spijsvertering beter werkt en je lichaam overleven niet meer voortrekt tov voortplanten. Je lichaam moet zich dus weer veilig voelen, zowel op fysiek (voldoende voeding, juiste beweging, actieve ontspanning, etc.) als emotioneel niveau (plezier in je leven, traumaverwerking, gezonde relaties, etc.).
  • Voeding – Vervolgens is het belangrijk om je lichaam te gaan voeden en te voorzien van alle voedingstoffen die het nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Dit draagt bij aan een gevoel van veiligheid, maar zorgt er ook voor dat je cellen krijgen wat ze nodig hebben om hun taken uit te voeren. Je algehele gezondheid is wat dat betreft een goede graadmeter voor je vruchtbaarheid.
  • Kruiden en supplementen – Sommige kruiden en supplementen kunnen de progesteronspiegel verhogen. Voorbeelden zijn Vitex agnus-castus, Dong Quai, Rode klaver, Ashwaganda en Shatavari, maar ga dit niet zomaar lukraak gebruiken want een supplement op zich gaat je niet helpen als de basis (stress, voeding, darm en leverwerking, slaap, etc.) niet op orde is. Supplementen zijn bedoeld als aanvulling/ondersteuning en zijn geen remedie, dat zit in je voeding en leefstijl.

Conclusie

Een gezonde progesteronspiegel is van vitaal belang voor een succesvolle zwangerschap. Het aanpakken van een mogelijk tekort op natuurlijke wijze, door middel van voeding, stressmanagement en mogelijk natuurlijke remedies, kan een positieve invloed hebben op je vruchtbaarheid. Maar niet iedereen is hetzelfde en dus niet voor iedereen geldt hetzelfde advies. Het is dus zaak om erachter te komen wat precies de reden is van het progesteron tekort, welke voedingsstoffen je mogelijk tekort komt, of je lever en darmen goed werken en of er wellicht genetische componenten een rol spelen. Dat is waarom ik tijdens het Natuurlijk Zwanger traject al deze aspecten onder de loep neem om uiteindelijk een passend en persoonlijk advies kan geven. Dit is de snelste weg van A naar B en als je hier interesse in hebt, dan leg ik je graag uit wat het inhoudt en hoe het werkt.