fbpx
Categorieën
Bewegen Hormonen Leefstijl Ontspannen Voeding

De 8 pijlers van optimale vruchtbaarheid

De 8 pijlers van optimale vruchtbaarheid

Er bestaan 8 pijlers die een goed beeld kunnen geven op je vruchtbaarheid. Deze pijlers moeten allemaal goed functioneren om een optimale vruchtbaarheid te garanderen. Als het met één van die pijlers niet goed loopt, dan heeft dat namelijk direct effect op de andere. Daarom is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Als je lichaam bijvoorbeeld stress ervaart, er bepaalde voedingsstoffen tekorten zijn, of er andere systemen zijn die niet goed functioneren, dan is dat niet het ultieme moment om zwanger te worden. Lees verder om deze 8 pijlers te leren kennen.

Blog cover

Pijler 1: Bioritme

Jouw lichaam heeft allerlei interne klokken en die klokken worden afgestemd op de natuur, met name op het licht en het donker, maar ook op de seizoenen. Die klokken zitten overal in je lijf. Jouw voortplantingsorganen hebben een klok, oftewel jouw 28-daagse cyclus. Maar in je brein en in je ogen zitten ook klokken. Denk aan het dag en nachtritme: wanneer word je wakker en wanneer ga je slapen. Dit heeft een directe relatie met je cortisol, wat ervoor zorgt dat je opstaat wanneer het tijd is om op te staan, en met je melatonine, dat ervoor zorgt dat je juist weer gaat slapen als het nodig is. Op het moment dat deze klokken verstoord raken heeft dat invloed op je hormoonhuishouding, je slaap, je honger, je verzadigingsgevoel, je energie. Het is dus belangrijk om te leven volgens je cyclus, je bioritme. Dit kan je helpen om jouw vruchtbaarheid te verbeteren.

Pijler 2: Voeding

Een van de belangrijkste pijlers voor je vruchtbaarheid is voeding. Vaak zijn we in het dagelijks leven bezig met het vullen in plaats van het voeden van ons lichaam. Terwijl juist de kwaliteit van je voedingsmiddelen belangrijk is en vooral als je zwanger probeert te worden. Voeding is je brandstof. Heb je te weinig brandstof? Dan is het niet gek dat je energie problemen ervaart, dat je hormoon problemen ervaart, dat je aankomt, dat je moeilijk afvalt, dat je je niet goed kan concentreren. Veel vrouwen hebben tekorten aan essentiële eiwitten, gezonde vetten, hoeveelheid calorieën. Hele belangrijke bouwstoffen voor je cellen en de cellen van een baby.

Pijler 3: Bloedsuiker

Een stabiele bloedsuikerspiegel is fundamenteel voor je vruchtbaarheid. Het verbetert je eicelkwaliteit, ondersteunt een gezonde ovulatie en beïnvloedt de duur en het verloop van je cyclus. Te veel suiker heeft een negatief effect op je vruchtbaarheid omdat je eierstokken een verhoogde insuline waarde verwarren met het Luteïniserend hormoon (LH). Hierdoor vermindert de productie van LH en worden eicelgroei en ovulatie negatief beïnvloed. Tegelijkertijd kunnen hoge insuline waardes ook leiden tot te veel aan testosteron, een minder goed werkende schildklier en een stijging van cortisol.

Zo herken je een schommelende bloedspiegel:

  • Snel weer trek na een maaltijd
  • Niet zonder tussendoortjes kunnen
  • Slap, trillerig of hoofdpijn hebben als je langere tijd niet eet
  • Dipjes en verminderde energie
  • Zin in zoet na een maaltijd
  • Stemmingswisselingen en cravings

Pijler 4: Stress management

Stress is een sterke drijvende kracht achter vruchtbaarheidsproblemen aangezien het je bloedsuiker beïnvloedt, laaggradige ontstekingen veroorzaakt en direct invloed heeft op de hormonen die je cyclus reguleren. Als je lichaam stress ervaart maak je cortisol aan dat voor een vecht of vlucht reactie zorgt. Dit heeft een directe link met de aanmaak van progesteron, en dat komt omdat cortisol en progesteron uit dezelfde voorlopers stof worden gemaakt. Daarbij krijgt overleven, oftewel stress, voorrang op voortplanten. Als je veel stress ervaart heb je waarschijnlijk dus te weinig progesteron en ontstaat er een disbalans met oestrogeen. Dit kan leiden tot oestrogeendominantie, maar ook dat je lichaam minder goed in staat is om oestrogeen af te breken. Dit is niet gunstig als je zwanger wilt worden.

Pijler 5: Slaap kwaliteit

Je slaapkwaliteit is ook een belangrijke pijler. Dat heeft ermee te maken met dat alleen in rust jouw lichaam zich kan herstellen. Alleen op het moment dat je goed slaapt vinden er allerlei herstelprocessen en hormoon regulerende processen plaats. Dus heb je een verstoorde slaap, dan worden ook die processen verstoord. Hiermee kan je cortisol verhogen, kan je bloedsuiker regulatie verstoren en kan het ook een groter risico op miskramen en verminderde vruchtbaarheid geven.

Pijler 6: Leverwerking

Je lever werking is een hele belangrijke pijler omdat het je primaire ontgiftingssysteem is. Je lever is onder andere verantwoordelijk voor het onschadelijk maken van toxische stoffen die bijvoorbeeld uit je omgeving komen zoals pesticiden van je voeding. Maar het zorgt ook voor de ontgifting van jouw lichaamseigen afvalstoffen, waaronder andere oestrogeen.

Pijler 7: Darmgezondheid

Je darmgezondheid is onderdeel van je ontgiftingssysteem. Zo wordt bijvoorbeeld oestrogeen gebonden aan je ontlasting en verlaat op die manier jouw lichaam. Het is dus belangrijk voor met name de oestrogeen regulatie, maar ook voor de opname van voedingsstoffen. Dat vindt plaats in je darmen. Stel dat jij een verstoorde darmflora hebt of misschien zelfs een ‘leaky gut’ hebt, dan kan dat voor allerlei problemen zorgen; waaronder meer laaggradige ontstekingen, verminderde weerstand, allergieën, eczeem, maar ook een verminderde vruchtbaarheid.

Pijler 8: Beweging

Bewegen is goed, dat weten we allemaal. En toch zitten we veel te veel. Stilzitten zorgt ervoor dat je bloeddoorstroming niet optimaal is. Juist je baarmoeder en je eierstokken hebben deze doorbloeding nodig om zuurstof en voedingsstoffen te kunnen voorzien. Maar te veel bewegen is ook niet optimaal voor je vruchtbaarheid want dan schiet je lichaam in de stress. Vaak zijn krachttraining, yoga, pilates, wandelen en zwemmen goede vormen van bewegen als je je vruchtbaarheid wilt bevorderen.

Conclusie

Dit zijn de 8 pijlers die goed moeten functioneren om een optimale vruchtbaarheid te hebben. Heb je een kinderwens en wil je jouw lichaam voorbereiden op een gezonde natuurlijke zwangerschap? Neem dan contact met me op.