8 Redenen om nu meteen naar buiten te gaan.

We weten allemaal wel dat bewegen goed voor ons is, maar vaak denken mensen dan dat je hiervoor jezelf in de sportschool moet afbeulen of op zijn minst 10 km moet hardlopen. Goed nieuws, dat hoeft helemaal niet. Als je iedere dag zo’n 30 tot 60 minuten matig actief bezig bent is dit al voldoende. Een van de makkelijkste, leukste en goedkoopste manieren is om lekker te gaan wandelen. Hierbij geef ik je alvast 8 redenen waarom dat is.

1. Het is gratis en altijd beschikbaar
Om te gaan wandelen hoef je geen bijzondere kleding, schoenen of sportattributen aan te schaffen en je hoeft geen lidmaatschap bij een club of sportschool te betalen. Het enige dat het je kost is tijd. Je kunt ten alle tijden de deur uitstappen en gaan wandelen. In de ochtend, middag of avond, het is altijd beschikbaar.

2. Uit je hoofd in je lijf
De meesten van ons zitten vooral in “hun hoofd”. We zijn veel meer dan vroeger bezig met activiteiten waarvoor we onze hersenen nodig hebben in plaats van ons lichaam. We denken en piekeren over van alles en nog wat en aan het einde van de dag is ons hoofd moe, maar ons lichaam nog niet. Door te wandelen zorg je ervoor dat je even uit je hoofd komt. Vooral als je je aandacht naar je lichaam richt tijdens het wandelen (let op hoe je voeten neerkomen op de grond, hoe je beenspieren zich aanspannen, hoe je armen zich bewegen en hoe in en uit ademt), krijg je weer meer balans.

3. Stralende huid
Door te wandelen komt je bloedstroom weer op gang en door lekker buiten te zijn krijg je weer een flinke dosis frisse lucht en zuurstof binnen. Je hele lijf wordt weer voorzien van bloed en zuurstof en dat is te zien aan je huid (hallo gezonde blos op je wangen en tot ziens grauwe vale teint) Een ander bijkomend voordeel is dat je weer lekker warme handen en voeten krijgt!

4.Creativiteit
Mijn meest briljante ingaven en oplossingen krijg ik wanneer ik er juist even niet mee bezig ben. Wandelen is een van mijn favoriete bezigheden om deze creativiteit de vrije loop te laten. Doordat je bezig bent met je omgeving en de bewegingen die je lichaam moet maken om vooruit te komen zullen je gedachtes ook transformeren. Soms is de natuur ook een hele goede inspiratiebron om tot nieuwe inzichten te komen en na een wandeling is je hoofd meer ontspannen ipv moe en je lijf weer lekker soepel.

5.Vitamine D
Door lekker naar buiten te gaan krijg je helemaal gratis en voor niks Vitamine D. Dit is erg belangrijk voor ons immuunsysteem, maar ook voor onze botten, tanden, haren en spieren. Stroop je mouwen op en probeer zonder zonnebril te gaan wandelen. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D en wordt het beste door je ogen opgenomen.

6. Kom even tot jezelf
Vaak denken we aan meditatie om echt even tot jezelf te komen, maar wandelen doet dit ook. Stil zitten en “verplicht” mediteren is voor veel mensen heel lastig. Als je wandelt kunnen je hersenen tot rust komen op een meer natuurlijke manier. Grappig genoeg heb je door te wandelen minder (bewuste) afleiding en kun je echt even in het moment zijn.

7. Op je gemak of hard aan het werk
Je hoeft niet per se naar de sportschool om je in het zweet te werken. Wil je graag wat meer actieve beweging? Verhoog je tempo, ga bergop, loop een paar trappen op die je tegenkomt of maak een paar lunges of squats tussendoor voor de afwisseling. Ga je liever voor de ontspanning? Loop dan op een comfortabel tempo en beweeg zo soepel mogelijk.

8. Een excuus om een ijsje te eten of koffie te drinken
Met een doel en een beloning in het vooruitzicht is het een stuk makkelijker om lekker een stuk te gaan wandelen. Stap lekker door en sluit af met een ijsje of een goede koffie en geniet even lekker van de wandeling die je hebt gemaakt en het verwenmomentje erna.

About the author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.